پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1400
پدیدآورندگان:
محمدمهدی صادقی [پدیدآور اصلی]، احمد دارابی[استاد راهنما]
چکیده: در این پایان نامه با استفاده از یک روش تحلیلی، مدلی برای طراحی و ساخت یک سیستم الکترواستاتیک گردان به عنوان یک حسگر برای کاربرد اندازه گیری سرعت ماشین های الکتریکی ارائه می شود . ابتدا مطالعات سیستمهای الکترواستاتیک انجام شده، ساختارهای مختلف سیستم های الکترواستاتیکی گردان برای دستیابی به نتیجه مورد بررسی قرار گرفته و یک مدل پیشنهاد می شود. به کمک نرم افزار اجزاء محدو د و محاسبه عناصر ماتریس کاپاسیتانس، متغیرهای مختلف مشخص شده و با استفاده از آزمون و خطا حالت بهین ه برای طراحی و ساخت یک نسخه عملی از دستگاه الکترواستاتیک اندازه گیر سرعت بدست می آید. کارایی مدل بدست آمد ه با استفاده از شبیه سازی سیمولینک در نر م افزار متلب 2 مورد بررسی قرار گر فته و در قدم بعد با ساخت یک مدل آزمایشگاهی تئوری و نتایج بدست آمده از نرم افزارهای محاسباتی بررسی میشود. نمونه اولیه با پاسخ به سوالات اساسی طراحی این دستگاه شامل تعداد قطب، ابعاد و مقدار ولتاژ تحریک با استفاده از بردهای مدار چاپی طراحی و ساخته شد . تستهای تعیین تحریک استاتور به کمک ولتاژ متناوب و مستقیم انجا م میشود. نتایج بدست آمد ه در آزمایشات عملی حاکی از آن است که با چرخش روتور دستگاه اندازه گیری سرعت و با اعمال تحریک روی یکی از استاتورها، سیگنال ولتاژ مشاهده شده روی استاتور دیگر کاملا تحت تاثیر سرعت چرخش روتور دستگاه بود ه که خود این روتور با استفاده از کوپلینگ های خاص به روتور موتور الکتریکی دیگر که نیاز به خواندن سرعت آن داریم وصل شده است. این امر به کمک شبیه سازی های نرم افزاری نیز تایید شده است. ماشینهای الکترواستاتیک جریان الکتریکی و تلفات بسیار کمی دارند در نتیجه پاسخ الکتریکی در ماشینهای الکتروستاتیک معمولا سریع بوده و بازده الکتریکی بالایی دارند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#سنسور #حسگر #ماشین الکترواستاتیک #تحلیل اجزا محدود #شبیه سازی #ماشین الکترومغناطیس #ماتریس کاپاسیتانس
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: