پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1393
پدیدآورندگان:
منصوره پیوندی [پدیدآور اصلی]، علیرضا الفی[استاد راهنما]
چکیده: استفاده گسترده از پروتکل کنترل انتقال (TCP) در اینترنت و رشد حجم اطلاعات فرستاده شده از طریق وب در طول سالهای گذشته علایق محققان را برای مطالعه مشکلاتی چون ازدحام شبکه برانگیخته است. افزایش نرخ گم شدن بستهها و کاهش بازدهی شبکه چالشهای اساسی را برای کاربران ایجاد نموده است و قابلیت اطمینان شبکه را پایین آورده است. در این مطالعه ابتدا مسأله ازدحام و اهمیت کنترل آن بیان میشود و سپس روی راهکارهای پیشنهادی با استفاده از نظریه کنترل بحث میشود یعنی کنترلکننده با کمک مفاهیم ریاضی طراحی میشود و روی مسیریابها قرار داده میشود. که این امر باعث کاهش احتمال افت بسته میشود. برای حصول این مطلوب، پیشبینیکننده اسمیث به عنوان بهترین ساختار که هم پایداری را تضمین میکند و هم با تاخیر به شکل مناسبی برخورد میکند روی سیستم پیادهسازی شده و عملکرد آن به تنهایی برای کنترل سیستم بررسی میشود و سپس کنترلکنندههایی نظیر داهلین و کنترلکننده تناسبی انتگرالی مشتقی و تناسبی انتکرالی مشتقی مقاوم برای مقایسه جهت رسیدن به اهداف طراحی در این ساختار قرار داده شده است. برای طراحی مقاوم از مفهوم بهره معادل بعلاوه تاخیر زمانی در ساختار اسمیث استفاده شده است که این دستخوش تغییراتی قرار میگیرد تا با ورود نامعینیهای ناشناخته پارامتری، کنترلکننده PIDموجود در این ساختار بتواند عملکرد قابل قبولی را ارائه دهد که از ساختار کلی آن تحت عنوان کنترلکننده PID مقاوم یاد میشود. در این مطالعه چون سیستم مربوط به شبکه است برای فهم دقیقتر و مشاهده عینیتر یک توپولوژی فرضی با دو گره (مسیریاب) و چندین فرستنده و دریافتکننده برای سیستم در نظر گرفته شده و در نرمافزار NS شبیه سازی شده است تا نتایج واقع گرایانهتری را در برداشته باشد، نتایج بدست آمده در این مطالعه حاکی از آن است که کنترلکننده تناسبی انتگرالی مشتقی مقاوم در شرایط مختلف شبکه عملکرد بهتری را نسبت به سایر کنترلکنندهها ارائه داده است و توانست در شرایط ازدحام به خوبی طول صف را در مقدار مطلوب نگه دارد و کمترین ظرفیت بافر مسیریاب برای انتقال اطلاعات را مورد استفاده قرار دهد. برای پیادهسازی کنترلکنندهها در این نرمافزار از تکنیکهای تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال استفاده شده است، بعد از تهیه کد مربوط به کنترلکننده روی مسیریاب مربوط قرار داده شده و نتایج آن بررسی و تحلیل شده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#ازدحام #کنترل کننده PID مقاوم #مسیریاب #پیش بینی کننده اسمیث #پروتکل کنترل انتقال دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: