پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق و رباتیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1392
پدیدآورندگان:
محمد علی لاسمی [پدیدآور اصلی]، محسن اصیلی[استاد راهنما]
چکیده: به مرور همراه با پیشرفت صنعت و نیاز روزافزون به یک انرژی امن، انرژی الکتریکی جایگاه ویژه ای در عرصه ی انرژهای دنیا پیدا کرده است. سوخت مصرفی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تولید برق مطرح بوده است. با گسترش سیستم های قدرت، وابستگی بیشتر آن به سیستم-های سوخت رسانی انکارناپذیر است، بطوریکه بحران و کمبود در این سیستم به طور مستقیم امنیت سیستم قدرت را تهدید می کند. در شرایط سخت زمستان همزمان با کاهش دما که افزایش تقاضای مصرف گاز از سوی مصرف‌کننده‌های غیر نیروگاهی را به همراه دارد، تأمین گاز مصرفی بسیاری از نیروگاه ها با محدودیت‌های جدی روبرو می شود. در این شرایط، معمولاً شبکه گاز قادر به تأمین گاز مصرفی تمام نیروگاه ها نیست. راهبُرد موثر برای جلوگیری از بحران در شبکه ی برق در این زمان استفاده از نیروگاه‌های چند سوخته می باشد. از این رو در این زمان برخی از نیروگاه‌های حرارتی با سوخت دوم خود که عمدتاً گازوئیل و یا مازوت می باشد، بهره برداری می‌شوند. به دلیل محدودیت-هایی که در ذخیره‌‌‌سازی سوخت دوم وجود دارد، اگر به هر علتی زمان استفاده از سوخت دوم طولانی شود نیروگاه ها با کمبود سوخت و خطر خاموشی مواجه خواهند شد. این شرایط بحرانی عملاً در برودت دی‌ماه سال 1386 در ایران به وجود آمد. آنچه که در این زمان اهمیت دارد، برنامه ریزی صحیح سوخت و مدیریت درست تولید می-باشد. در این پایان‌نامه به مدیریت و برنامه ریزی تأمین سوخت نیروگاه‌ها چند سوخته، با در نظر گرفتن محدودیت‌های شبکه ی برق و شبکه ی سوخت‌رسانی در شرایط بحران کمبود گاز پرداخته شده است، به طوری که به توان بدون به خطر انداختن امنیت دو شبکه، انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کنندگان را با حداقل هزینه تأمین نمود.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#بحران سوخت #برنامه ریزی کوتاه مدت #مدیریت تولید #بهره برداری سیستم #حمل و نقل سوخت #پخش بار مستقیم
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)