پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1392
پدیدآورندگان:
محسن حیدری [پدیدآور اصلی]، محسن اصیلی[استاد راهنما]، سیدمجید هاشمیان[استاد مشاور]
چکیده: پمپهای آب خنک کننده (CWP) در نیروگاه بخار معمولاً با سرعت ثابت کار میکنند ، این پمپ ها آب سرد را به کندانسور پمپ می کنند. در سیستم خنک کننده یک بارگذر نیروگاه ، از آب دریا برای خنک کردن کندانسور استفاده می شود . در این سیستم آب دریا به کندانسور پمپ میشود و آب گرم به دریا باز میگردد . با توجه به سطح جزر و مد آب دریا، مقدار آبی که پمپ میشود تغییر خواهد کرد . این تغییرات دبی ، باعث تغییر فشار پشت کندانسور و در نتیجه تغییر در نرخ حرارتی (Heat rate) سیکل توربین میشود و چون بازده سیکل، تحت تاثیر نرخ حرارتی (Heat rate) است، لذا بازده سیکل توربین نیز تغییر خواهد کرد . اگر با استفاده از یک درایو فرکانس متغیر(VFD) ، سرعت پمپهای آب خنک کننده برای حفظ دبی طراحی کنترل شود ، مصرف توان پمپها کاهش مییابد (در مقایسه با حالتی که پمپها با سرعت ثابت کار میکنند).
در این پایان نامه یک روش تئوری برای بهینه سازی کندانسور با به کار گیری درایور فرکانس متغیر (VFD) در سیستم خنک کننده یک بار گذر نیروگاه ، ارائه شده است . توسط درایو فرکانس متغیر (VFD) میتوان سرعت پمپهای آب خنک کننده (CWP) را با حفظ دبی طراحی ، کنترل کرد .
نتایج شبیه سازی نشان میدهد که توان مصرفی پمپهای آب خنک کننده (CWP) ، در حالتی که از درایو فرکانس متغیر برای کنترل سرعت آنها استفاده میشود ، تقریباً نصف حالتی است که از درایو استفاده نمیگردد . ولی عیب به کار گیری درایور فرکانس متغیر (VFD) ، ضرری است که در نتیجه افزایش نرخ حرارتی متحمل میشویم . روش ارایه شده به درستی میتواند امکان به کار گیری درایور فرکانس متغیر (VFD) را در پمپهای آب خنک کننده (CWP) نیروگاه ، مورد ارزیابی قرار دهد .
در شبیه سازی انجام شده ، ابتدا بار حرارتی(Q) ثابت فرض شده و سپس آن را متغیر (منحنی LDC) فرض کردیم .
کلید واژه ها (نمایه ها):
#نیروگاه - پمپهای آب خنک کننده – درایوهای فرکانس متغیر – تغییرات جزر و مد دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: