پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1390
پدیدآورندگان:
نورعلیپور نهاوندی [پدیدآور اصلی]، محمود فرزانه گرد[استاد راهنما]، شهرام هاشمی مرغزار[استاد مشاور]
چکیده: هدف از انجام این مطالعه تعیین توزیع دمای گاز طبیعی متراکم در مخزن ذخیره گاز خودرو، در حین فرایند پر شدن سریع میباشد با داشتن توزیع دمای گذرا میتوان میزان ضریب انتقال حرارت بین گازهای درون سیلندر و بدنه مخزن را یافت و به یکی از ابهامات اصلی در زمینه میزان نرخ تبادل حرارت گاز و جدار سیلندر، طی فرایند پر شدن مخزن پاسخ گفت و به این ترتیب راه برای دیگر مطالعات مرتبط همچون بررسی نقش جنس و نوع مخزن در فرایند پر شدن مخزن باز خواهد شد. برای دستیابی به این هدف گاز طبیعی، یک گاز واقعی در نظر گرفته شده است و خواص آن با استفاده از معادله حالت Redlich-Kwong (RK) برای گاز متان تعیین گردیده است. جهت حل عددی به روش حجم محدود از نرم افزار فلوئنت برای شبیه سازی عددی استفاده شده است اما چون این نرم افزار قادر به تعیین خواص گاز واقعی برای شبیه سازی نمیباشد و همچنین شرایط مرزی در این نرمافزار بهصورت پیشفرض ثابت بوده و تابعیت زمانی ندارد، یکسری توابع تعریف شده توسط کاربر (UDF) به این نرم افزار الحاق شده است. این توابع (کد) به زبان برنامهنویسی C بوده و پس از تفسیر به ساختار حلگر این نرمافزار افزوده شدهاند. حل عددی پیش رو از 3363 سلول محاسباتی تشکیل شده و جهت حدود ۳۳ ثانیه حل بیش از یک میلیارد تکرار انجام شده است که نشانگر حجم بالای محاسبات است.
در مطالعه حاضر تلاش بر این بوده است که ضمن ارائه رابطه جامع در خصوص تخمین ضریب انتقال حرارت جابجایی درون مخزن، حل گذرا ساده و در عین حال کارآمدی جهت تخمین میزان حرارت منتقل شده از گاز به محیط پیرامون ارائه شود، تنها راه دستیابی به چنین هدفی یافتن توزیع دمای گاز درون مخزن میباشد و این در حالی است که مطالعات پیشین یا گاز درون مخزن را تک دما تصور نمودهاند و یا به اندازهگیری دما در چند نقطه محدود اکتفا نمودهاند
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تحلیل عددی #مخزن خودروهای گاز سوز دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: