پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع دکتری > سال 1402
پدیدآورندگان:
سید امیررضا وزیری [پدیدآور اصلی]، محمود نوروزی[استاد مشاور]، پوریا اکبرزاده[استاد مشاور]
چکیده:
فرسایش دستگاههای صنعتی دوار به دلیل مشکلات روانکاری به یکی از دغدغههای مهم مهندسی برای طراحی سیستمهای بهینه، کارآمد و قابلاعتماد با قابلیت کار در شرایط مختلف برای یاتاقانها تبدیل شده است. یکی از الزامات طراحی دقیق یاتاقانها، دانستن رفتار هیدرودینامیکی یاتاقان در شرایط مختلف میباشد. در بسیاری از کاربردهای مهندسی نیاز به تحمل همزمان بارهای شعاعی و محوری احساس میشود. یاتاقانهای مخروطی توانایی تحمل همزمان بارهای شعاعی و محوری را داشته و علاوه بر سهولت در مونتاژ، به دلیل هندسه منحصربهفرد و ماشینکاری دقیق میتوانند در کاربردهای مختلفی مانند سیستمهای چرخشی پرسرعت استفاده شوند. دیگر پارامتر تأثیرگذار بر طراحی یاتاقانها، روانکار مورد استفاده میباشد. باتوجهبه عیوب و خسارات به وجود آمده بر اثر انتخاب نادرست روانکار، استفاده از روانکارهایی که تاحدامکان تحت کنترل قرار گیرند و بنا به اقتضای شرایط رفتار دلخواه را از خود نشان دهند بیشتر موردتوجه قرار گرفته شده است. در سالهای اخیر باتوجه به توسعه تکنولوژی تولید روانکارهای متنوع، نیاز به مطالعه علمیتر و گستردهتر در مورد تأثیر این روانکارها بر اجزای روانکاریشونده بیشتر احساس میشود. با گسترش ساخت انواع سیالات هوشمند و کاربردهای بیشمار آن در سیستمهای مهندسی و پزشکی، استفاده از این سیالات در یاتاقانها میتواند موضوع جذابی برای مهندسین در علم روانکاری باشد. با استفاده از سیالات هوشمند میتوان خواص روانکار را تحت کنترل قرار داد و از وقوع بسیاری از عیوب ایجادشده در یاتاقانها جلوگیری نمود. سیالات مگنتورئولوژیکال، یکی از انواع سیالات هوشمند میباشند. استفاده از سیالات مگنتورئولوژیکال کمک شایانی به کنترل لقی، افزایش ظرفیت بار و کاهش تلفات در یاتاقانها میکند. به همین جهت در تحقیق حاضر، پدیده روانکاری در یاتاقان مگنتورئولوژیکال مخروطیشکل مورد بررسی قرار گرفته است. مدل ساختاری بینگهام-پاپاناستزیو بهعنوان معادله ساختاری برای سیالات مگنتورئولوژیکال در نظر گرفته شده است. معادلات جریان، میدان مغناطیسی و انتقال حرارت برای مسئله موردنظر بهصورت سهبعدی در نرمافزار کامسول شبیهسازی و به روش المان محدود حل شده است. همچنین در این تحقیق اثر میدان مغناطیسی، خروج از مرکزیت ، تلفات لزجی ، ضریب اصطکاک ، ظرفیت بار بهازای مقادیر مختلف کمیتهای هندسی یاتاقان مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین معادله رینولدز برای مسئله موردنظر با درنظرگرفتن سیال مگنتورئولوژیکال بهعنوان روانکار بهصورت تحلیلی به دست آورده شده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#روانکاری #سیال مگنتورئولوژیکال #حل عددی سهبعدی #خروج از مرکزیت #معادلات ماکسول #معادله انتقال حرارت #معادله رینولدز.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: