پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1397
پدیدآورندگان:
مرتضی یزدان شناس [پدیدآور اصلی]، سید هادی قادری[استاد راهنما]، مجتبی قطعی[استاد راهنما]
چکیده: شمع ابزاری برای انتقال جرقه‌های متناوب برق به محفظه احتراق است. شمع موتور هوایی از بدنه فلزی، عایق سرامیکی، الکترود مرکزی و چسب هوابند تشکیل شده است. در این پایان‌نامه به امکان‌سنجی ساخت سرامیک‌های شمع اصلی موتور هوایی J۷۹-۱۷ به روش فشردن ایزواستاتیک سرد پرداخته شده است. این شمع دارای یک سرامیک در منطقه گرم و یک سرامیک در منطقه سرد می‌باشد که برای ساخت آن از روش پرس ایزواستاتیک سرد استفاده شده است. برای این امر نمونه‌ای از شمع مورد نظر تهیه و پس از دمونتاژ قطعات آن نقشه سرامیک‌ها استخراج شده است. سپس قطعات، مورد آزمایش طیف نگاری فلوئورسانس اشعه ایکس قرار گرفته، مشخص می‌شود سرامیک‌ها از ۹۳% آلومینا تشکیل شده است. برای ساخت سرامیک‌ها با روش فشردن ایزواستاتیک سرد محفظه‌ای برای بالابردن فشار روغن مورد نیاز است. از این روی، این محفظه طراحی و بارگذاری آن در محیط نرم‌افزار آباکوس شبیه سازی شد. سپس مطابق طراحی محفظه‌ای ساخته شد که می‌تواند فشار بیش از ۳۵۰MPa را تحمل کند. با استفاده از محفظه، نمونه‌هایی از پودر گرانوله شده‌ی سرامیک تحت فشار ۳۵۰MPa به مدت ۱۵ دقیقه قرار می‌گیرد. پوشش حفاظتی از سرامیک جدا می‌شود و درون کوره تا دمای °۶۰۰C به مدت یک ساعت حرارت داده می‌شود تا چسب موجود در قطعات خارج شود. پس از سرد شدن قطعات درون کوره‌ای دیگر به مدت ۶ ساعت در دمای °۱۵۵۰C قرار گرفته شده تا پخت نهایی انجام شود. قطعات نهایی مورد آزمایش چگالی و سختی سنجی قرار گرفته است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#شمع #سرامیک #پرس ایزواستاتیک سرد #سختی #چگالی

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)