پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1396
پدیدآورندگان:
حمید اسمعیلی خوشمردان [پدیدآور اصلی]، پوریا اکبرزاده[استاد راهنما]، علی صلواتی پور [استاد مشاور]
چکیده: شکل هندسی و عملکرد آیرودینامیکی باله‌های توربین‌های بادی نقش مهمی ‌در ضریب توان آنها دارد. از دیرباز کاهش ضریب پسا و افزایش ضریب برا به‌منظور کاهش نیروهای اعمالی بر پره و بالا بردن توان تولیدی توربین بادی موردنظر بوده است. در این تحقیق با استفاده از یک ایده بهبودیافته استفاده شده در صنعت هوایی و ایجاد یک سری شکاف‌های طولی در طول باله و ایجاد یک مکش در داخل بدنه باله توربین بادی، متناسب با سرعت باد برخوردی با توربین بادی، جدایش جریان را به تعویق انداخته و توان تولیدی توربین افزایش یافته است. هندسه دقیق پره‌های توربین با استفاده از روش اسکن سه بعدی استخراج شده و ایرادات هندسی موجود، توسط نرم‌افزارهای کتیا، سالیدورکز و گمبیت برطرف شده‌است. برای تولید شبکه‌بندی مناسب میدان حل و شبیه‌سازی از نرم افزار فلوئنت استفاده شده‌است. با توجه با محدوده عدد رینولدز، ابعاد پره‌های توربین بادی و حل عددی جریان پایا حول پره‌های توربین بادی، از مدل مغشوش k-ω SST استفاده شده‌است. با توجه به نتایج شبیه‌سازی، مقایسه توان تولیدی در چند سرعت باد متفاوت و زوایای پیچ متغیر پره توربین بادی، توربین بادی در زاویه پیچ 8 درجه و سرعت باد 16 متر بر ثانیه بیشترین میزان توان تولیدی را داراست. نتایج نشان می‌دهد که در حالت باله‌های همراه با شکاف‌های طولی، توان تولیدی توربین به‌طور متوسط حدود 15 درصد افزایش یافته است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#توربین بادی #تحلیل آئرودینامیکی #شکاف‌های طولی

دانلود نسخه تمام متن (رایگان)

محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)