پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1404
پدیدآورندگان:
محمدرضا برادران مهدوی [پدیدآور اصلی]، سید علی حسینی[استاد راهنما]، سید مهدی توکلی[استاد راهنما]
چکیده: چکیده
مخلوط آسفالتی از سنگدانه و قیر تشکیل شده است. مخلوط آسفالتی حاصل در دماهای بالا رفتار ویسکوالاستیک از خود نشان میدهد. رفتار ویسکوالاستیک مخلوطهای آسفالتی به دما و ویسکوز حساس است. مطالعات پیشین نشان میدهد سری پرونی ابزار مناسبی برای مدلسازی رفتار ویسکوالاستیک است و ضرایب آن با بهرهگیری از دادههای آزمایشگاهی تعیین میگردد؛ امروزه تحلیل این رفتار با نرمافزارهای مدلسازی قابل پیشبینی است. در این پژوهش، برای مدلسازی رفتار ویسکوالاستیک مخلوط آسفالتی، از آزمایشهای خزش و فشاری استفاده شده است. نمونهها از نوع آسفالت گرم با قیر 70-60 بوده و کلیه آزمایشها در دمای ثابت ۲۲ درجه سانتیگراد و تحت نرخهای مختلف بارگذاری انجام شدهاند. برای ارزیابی پارامترهای ویسکوالاستیک، آزمایش خزش استاتیکی در سه سطح (bar) ۲،(bar) ۴ و (bar) ۶ با دو تکرار انجام شد و از میانگین نتایج حاصل از تکرارها برای استخراج پارامترهای ویسکوالاستیک استفاده گردید. پارامترهای ویسکوالاستیک به دو روش، شامل مدول برشی نرمالشده و نرمی خزشی نرمالشده، استخراج شده است. این پارامترها که با τ_i^g و g_i^(-p) و نشان داده میشوند، به عنوان ورودی نرمافزار برای مدلسازی ویسکوالاستیک بهکار گرفته شدهاند. برای تعیین پارامترهای ویسکوالاستیک از طریق مدول برشی نرمالشده، ضریب تعیین R-Square بهعنوان معیار دقت برازش مدل مورد استفاده قرار گرفته است. مقادیر R-Square بهترتیب برای (bar) ۲، (bar) ۴ و (bar) ۶ برابر با 9979/0، 9899/0 و 9967/0 بوده است. مدلسازی عددی آزمایش خزش مطابق با شرایط آزمایشگاه انجام شده است. در این پژوهش، نتایج مدلسازی با دادههای میانگین آزمایشگاهی مقایسه شده و صحتسنجی پارامترها از طریق محاسبه خطای نسبی انجام شده است. میزان خطا کمتر از ۵ درصد بوده است، که بیانگر دقت بالای پارامترهای ویسکوالاستیک استخراجشده را نشان می دهد. پارامترهای ویسکوالاستیک، از جمله τ_i^g و g_i^(-p) صحتسنجی شده و بهعنوان ورودی برای مدلسازی آزمایش فشاری مورد استفاده قرار گرفتهاند. آزمایشهای فشاری در دمای متناظر با آزمایش خزش و در نرخهای بارگذاری 5/0، ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۵۰ میلیمتر بر دقیقه، هرکدام با دو تکرار انجام شد. میانگین نتایج تکرارها با مدلسازی متناظر مقایسه گردید و خطای مطلق برای هر نرخ بارگذاری محاسبه شد. علاوه بر محاسبه خطای مطلق برای ارزیابی میزان خطای مدل در مقایسه با نتایج آزمایش فشاری، ضریب تعیین R^2 برای تمامی نرخهای بارگذاری محاسبه شد. مقادیر R^2 برای تمامی نرخهای بارگذاری بیش از 962/0 به دست آمد که نشاندهنده تطابق بسیار خوب و قابل قبول بودن مدلسازی با نتایج آزمایش فشاری میباشد. بهمنظور بررسی و پیشبینی رفتار غیرخطی ویسکوالاستیک، مدلسازیهای الاستیک و ویسکوالاستیک انجام گرفت.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#واژههای کلیدی: مخلوط آسفالتی #ویسکوالاستیک #Abaqus #سری پرونی #خزش استاتیکی #اجزاء محدود
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: