پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1402
پدیدآورندگان:
سحر خسروپناه [پدیدآور اصلی]، مهدی عجمی[استاد راهنما]
چکیده:
با بررسی سواحل مختلف به منظور کاهش تلفات و آسیب ها، اقدامات همه جانبهای موردنیاز است تا ضمن حفظ مناطق ساحلی، بتوان زمینهها و شرایط بهرهبرداری منطقی و اصولی از این نواحی را فراهم نمود. طرحهای مدیریت یکپارچة مناطق ساحلی(ICZM)، جهت برنامه ریزی خردمندانه و پایدار از منابع ساحلی، ساماندهی و هماهنگی فعالیتهای انسانی در این مناطق است.
خط ساحل محل تلاقی پهنه آبی و خشکی میباشد. تاثیر عوامل محیطی مانند باد، موج و جریان سبب تغییرات پیوسته خط ساحل میگردد. یکی از پارامترهای هیدرودینامیکی موثر بر نوار ساحلی، تغییرات تراز سطح آب است. پدیده انتقال رسوب نیز دیگر فرآیندی است که در نواحی نزدیک سواحل و بر اساس افزایش سطح تراز آب رخ میدهد. جریانهای موازی ساحل و عمود بر ساحل، رسوبات را حمل میکنند و باعث تغییر شکل خط ساحلی میشوند. در این مطالعه با بهره گیری از داده ها و مدل های عددی در محدوده سواحل مکران پیش بینی تغییرات حریم ساحل با دوره بازگشت 50 ساله انجام گرفته است.
استراتژی تعیین خط عقب نشینی بر اساس فاکتورهای هیدرودینامیکی و انتقال رسوب و با استفاده از روابط تحلیلی و تجربی محاسبه می شود که قطعا دارای خطا بوده اما تلاش شده با آنالیز داده و ایده گرفتن از کارهای گذشته و همچنین استانداردها و دستورالعمل های معتبر تخمین مناسبی از مقادیر ارائه گردد. در ادامه بر اساس محاسبات صورت گرفته، میزان افزایش ارتفاع سیلاب ساحلی و همچنین میزان فرسایش خط ساحلی طی 50 سال آتی پیش بینی گردیده است.
در پایان بر اساس نتایج حاصل از محاسبات پیشنهاد می گردد حتی الامکان راهکارهای فنی و مهندسی لازم در خصوص حفظ اراضی ساحلی و منابع موجود در سواحل و پیش گیری از امکان رخداد خطر و آسیب های مالی به نیروی انسانی اقدامات لازم صورت پذیرد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#خط حریم ساحل #قانون بروون #تغییرات تراز آب دریا #حجم انتقال رسوب #سواحل مکران.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: