پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی کامپیوتر > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1398
پدیدآورندگان:
حمیده شیخ [پدیدآور اصلی]، مرتضی زاهدی[استاد راهنما]، مرضیه رحیمی[استاد مشاور]
چکیده: امروزه شبکه های اجتماعی توجه ویژهای را به خود جلب نموده اند. در شبکه های اجتماعی گوناگون، کاربران دائما در حال ابراز نظرات عمومی و همچنین خصوصی خود درباره ی موضوعات مختلف هستند. توییتر یکی از این شبکه های اجتماعی است که در دهه اخیر محبوبیت بسیاری یافته است. این شبکه اجتماعی روشی سریع و موثر برای تحلیل احساسات، دیدگاهها و انتقادات مشتریان برای موفقیت در بازار را به سازمانها ارائه میدهد. تحلیل احساسات یا عقیده کاوی فرآیندی است که در آن نظرات، احساسات و نگرش افراد در ارتباط با موضوعی خاص استخراج میشود. تحلیل احساسات در حوزه بلاگ نویسی کوچک موضوعی نوپا بوده و کماکان پتانسیل تحقیق و توسعه بسیاری دارد.
پژوهشهای زیادی در رابطه با تحلیل احساسات بر روی نظرات کاربران، مستندات و مقالات انجام شده است. تحلیل بر روی موارد بیان شده تفاوت عمدهای با داده های توییتر دارد، به این سبب که توییتهای توییتر محدودیت 280 کاراکتری دارند و کاربران را وادار به بیان احساسات خود به صورت فشرده و کوتاه مینمایند. بهترین نتایج به دست آمده در طبقه بندی احساسات از تکنیکهای یادگیری ماشین مثل بیز ساده و ماشین بردار پشتیبان حاصل شده است.
در این پژوهش به ارائه روشی برای تحلیل احساسات در شبکه های اجتماعی پرداخته میشود. در این راستا سعی شده با تمرکز بر مراحل پیش پردازش داده ها و انتخاب ویژگی، طبقه بندی متن توسط روش بیز را تا حدودی بهبود بخشیم. روش پیشنهادی صحت تشخیص 83/37 درصدی دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که استفاده از ویژگیهای n-gram بهترین نتیجه را در سیستم ارائه نموده و با ترکیب آن با وزندهی به صفات براساس نسبت بهره، بهبود چشمگیری در نتایج به دست آمده حاصل میشود.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تحلیل احساسات #متن کاوی #کاوش نظرات #طبقه بندی متن #یادگیری ماشین #انتخاب ویژگی. دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: