پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1402
پدیدآورندگان:
فرحناز فلاح [پدیدآور اصلی]، ابوطالب ایرانمهر[استاد راهنما]
چکیده: در سال‌های اخیر، کارآمدی معلمان از چندین جنبه آموزشی همچون زمینه تدریس، تولید مطالب درسی، مشکلات شغلی، شخصی‌سازی معلمان و روان‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، اهمیت خودکارآمدی به عنوان عاملی که معلمان را به گونه ای عمل‌گرایانه بازنمایی می‌کند، به‌ویژه از نظر مواردی که در دوران بدو‌خدمت به اندازه کافی بدان پرداخته نشده است، بیش از پیش آشکار می‌شود. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی ادراک معلم های زبان خارجی انگلیسی از خودکارآمدی خود و عوامل مؤثر بر این مؤلفه انجام گردید. در این تحقیق، با 11 معلم ایرانی زبان انگلیسی به منظور بررسی هدف فوق، در قالب روش پژوهشی کیفی مصاحبه شده است. طبق نتایج، چهار دسته اصلی به عنوان عوامل مؤثر بر خودکارآمدی معلم های زبان خارجی انگلیسی از شرکت کنندگان مشخص شد: مهمترین عامل، شخصیت و مهارت بود که شامل سه زیرمجموعه مهارت ‌ها یا رویکرد های مؤثر، پایگاه دانش و تجربه تدریس می شد. به علاوه، هر سه زیرمجموعه در خودکارآمدی معلم ها تأثیرگزار بودند. یکی دیگر از مقوله ‌های اصلی مشخص شده از شرکت‌کنندگان، چالش‌های استرس زا بود که ظاهراً مانع توسعه خودکارآمدی معلمان می‌شوند. عامل اصلی دیگر، حمایت از جانب مدرسه و همکاری بین معلمان باسابقه و تازه کار بود که تأثیری مثبت بر خودکارآمدی معلم ها دارند. در نهایت، آخرین عامل اصلی، عملکرد یادگیرنده ها بود که بر نحوه ادراک معلم ها از خودکارآمدی شان تأثیر دارد. یافته‌های این مطالعه، نه تنها سبب آگاهی از عوامل مؤثر بر ادراک معلم های زبان خارجی انگلیسی از خودکارآمدی خود می گردد، بلکه همچنین راهکارهایی از جمله توسعه خودکارآمدی معلم ها از طریق دوره پیش‌خدمت، و همینطور ایجاد محیط کاری حمایتگر برای معلم ها را ارائه می نماید. علاوه براین، برای مطالعات آینده پیشنهاد می گردد که جهت آگاهی بخشی بیشتر در خصوص این موضوع، راهکار هایی از جمله افزایش دامنه تحقیق فعلی، به کارگیری رویکردهای ترکیبی، یا بررسی نقش احتمالی جنسیت و گروه‌های مختلف را در تحقیق های خود بگنجانند.  
کلید واژه ها (نمایه ها):
#احتمالی #دامنه
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)