پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1400
پدیدآورندگان:
صادق زندی [پدیدآور اصلی]، ابوطالب ایرانمهر[استاد راهنما]
چکیده: با توجه به اینکه تاکنون هیچ تحقیقی به بررسی نیازهای یادگیری زبان انگلیسی دانشجویان ایرانی فلسفه و کلام اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد نپرداخته است، پژوهش حاضر کوششی است درجهت ارزیابی نیازهای دانشجویان مذکور. بدین منظور، 72 دانشجو به همراه 8 استاد دروس تخصصی که زبان انگلیسی تخصصی تدریس میکنند بر اساس روش نمونه گیری در دسترس برگزیده شدند. دادههای این تحقیق ترکیبی (کمی-کیفی) با استفده از ابزارهای گوناگون که شامل مصاحبههای نیمهساختاریافته، پرسشنامههای نیازسنجی و تحلیل اسناد میشدند، گردآوری شدند. دادههای کمی جمعآوریشده از پرسشنامهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و دادههای کیفی بهدستآمده از مصاحبهها و تحلیل اسناد با رویکرد تحلیل مضمونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. علاوه بر این، برای بررسی اینکه آیا دیدگاههای دانشجویان و مدرسان درباره نیازهای یادگیری زبان تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارند یا خیر، از آزمون t مستقل استفاده شد. داده های مورد نیاز برای انجام این تحقیق در ترم پاییز سال تحصیلی 1400-1399 جمعآوری شدند. ابتدا، محقق با افراد دخیل در این حوزه (مدرسان و دانشجویان) مصاحبه کرد تا نیازهای زبان انگلیسی دانشجویان و همچنین نظرات این افراد درباره دورههای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی را مشخص کند. سپس، نسخههای نهایی پرسشنامهها میان شرکت کنندگان توزیع شد. پرسشنامهها شامل دو بخش اصلی میشدند. بخش اول، شامل نظرسنجی در مورد چهار مهارت اصلی زبانی به همراه مهارتهای عمومی میشد، و بخش بعدی پرسشنامه به نگرش شرکت کنندگان نسبت به مسائل آموزش زبان، طول دوره و همچنین محتوای آموزشی، برنامه درسی و نحوه تدریس دوره تخصصی زبان انگلیسی مرتبط میشد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها مشخص نمودند که اکثر دانشجویان بر این باورند که مهارت خواندن و درک مطلب و به دنبال آن مهارتهای نوشتاری، مهارتهای گفتاری و مهارتهای شنیداری به ترتیب مهمترین مهارت های زبانی میباشند. دانشجویان همچنین نارضایتی خود از مسائل مختلف مرتبط با تدریس واحد تخصصی زبان انگلیسی را ابراز کردند. همچنین، پاسخهای مدرسان نشان دهنده نارضایتی آنها از مهارتهای زبانی دانشجویانشان بود. همچنین، هر دو گروه شرکت کننده از عدم انجام نیازسنجی به منظور شناسایی نیازهای زبانی دانشجویان ناخرسند بودند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل برنامه آموزشی مشخص که واحد زبان انگلیسی تخصصی بطور ناقص و نارسا تدوین شده است و ارتباطی با نیازهای دانشجویان ندارد. یافتههای این پژوهش دربرگیرنده اطلاعات قابل توجهی برای بهبود دورههای زبان تخصصی ارائه شده به دانشجویان فلسفه و کلام اسلامی در ایران میباشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#انگلیسی برای اهداف دانشگاهی #نیازسنجی #نیازهای زبانی #فلسفه و کلام اسلامی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: