پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
ندا صالحی کیان [پدیدآور اصلی]، بزرگمهر اشرفی[استاد راهنما]، سید حسین سیدی[استاد مشاور]
چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی عمیق پدیده رو به رشد نفرت از برند، شناسایی عوامل مؤثر بر آن و تحلیل پیامدهای گسترده این پدیده بر عملکرد برندها انجام شده است. در دنیای رقابتی و پویای امروز، برندها با چالش‌های پیچیده‌ای برای حفظ و افزایش سهم بازار مواجه هستند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، ظهور احساس نفرت در میان برخی از مشتریان نسبت به برند است. این احساس منفی که ریشه در عوامل مختلفی دارد، می‌تواند به سرعت در میان جامعه مشتریان گسترش یابد و به اعتبار برند، اعتماد مشتریان و در نهایت به کل کسب‌وکار آسیب جدی وارد کند. نفرت از برند نه تنها منجر به کاهش فروش و سهم بازار می‌شود، بلکه هزینه‌های بازاریابی را افزایش داده و فرآیند بازگرداندن اعتماد مشتریان را بسیار دشوار می‌سازد. هدف مطالعه‌ی حاضر شناسایی مقوله‌ها و مفاهیم و ارائه‌ی مدل نفرت از برند و پیامدهای آن است. 1284 مقاله در حوزه نفرت از برند و پیامدهای آن مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 50 مقاله انتخاب و با کمک ابزار فراترکیب که شامل گام‌های هفت‌گانه سندلوسکی و باروسو (2006) است به تحلیل محتوا و استخراج 39 کد بی‌تکرار مربوط به عوامل موثر بر نفرت از برند و 17 کد بی‌تکرار مرتبط با پیامدهای آن گردید که عوامل در 14 مفهوم و 5 مقوله و همچنین پیامدهای آن در 2 مفهوم و یک مقوله دسته بندی شدند. درنهایت 50 پژوهش منتخب با استفاده از کدگذاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 5 مقوله شامل تخلفات هویتی، تخلفات تجربی، تخلفات تولیدی، تخلفات اخلاقی، عوامل روان‌شناختی می‌باشند. به‌منظور آگاهی از میزان اهمیت و اولویت هرکدام از کدهای شناسایی‌شده از روش آنتروپی‌شانون بهره جسته شد و عیان گشت که کدهای "تجربیات منفی گذشته، ناسازگاری ایدئولوژیک و نمادین، عدم‌مسئولیت‌پذیری اجتماعی برند" به‌ترتیب بیش‌ترین اهمیت را بر عوامل موثر بر نفرت از برند دارند و همچنین کدهای "تبلیغات دهان به دهان منفی، اجتناب از برند و شکایت از برند" به‌ترتیب بالاترین احتمال رخ داد در پیامدهای ناشی از نفرت از برند را دارند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#نفرت از برند #بیزاری از برند #پیامدها #رویکرد فراترکیب #آنتروپی‌شانون
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)