پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1399
پدیدآورندگان:
سجاد کلاهی [پدیدآور اصلی]، محمد جهانی چگنی[استاد راهنما]، کیومرث سیف پناهی شعبانی[استاد راهنما]
چکیده: نوع لاینر پوسته آسیا، سرعت چرخش و مقدار بار آن فاکتورهای کلیدی هستند که رفتار بار و در نتیجه مکانیزم خردایش را تحت تأثیر قرار میدهند. در این پایاننامه، عملیات آسیاکنی آسیاهای گلولهای در دو مقیاس صنعتی و نیمهصنعتی با استفاده از روش اجزای گسسته (راگ) بررسی شده است. این تحقیق در سه مرحله انجام شده است. در مرحله اول هفت نوع لاینر مختلف که از نظر تعداد لیفترها و ضخامت آنها با هم متفاوت هستند، طراحی و بر روی پوسته آسیای صنعتی با ابعاد 17/3 × 70/5 متر نصب شدهاند. همچنین با استفاده از روش راگ تأثیرات آنها بر نقاط شانه، پاشنه، ضربه و هد بار و نیز بر «ارتفاع هد» و «طول زون ضربه» (پارامترهای معرفیشده توسط مؤلف) و به طور کلی بر مکانیزم خردایش مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مرحله ابتدا شبیهسازی یک آسیای گلولهای مقیاس صنعتی با لاینر نوع Smooth انجام شده است و سپس با تغییر نوع لاینر یعنی لاینرهای Step، Osborn، Lorain، Ship-lap، Rib، و Wave شش شبیهسازی مستقل دیگر انجام شدهاند. با توجه به اینکه هرچه ارتفاع هد بیشتر باشد (لیفترهای ضخیمتر) و هرچه طول زون ضربه بیشتر باشد (تعداد مناسب لیفترها) مکانیزم خردایش بیشتر به صورت ضربه است و بهتر انجام می-گیرد، نتایج نشان میدهند که در لاینرهای موجی شکل و هموار به واسطه شکل ظاهریشان هد بار به طور مناسب ایجاد نمیشود و گلولهها روی یکدیگر سر میخورند، در نتیجه مکانیزم سایش در آنها بیشتر از سایر لاینرها میباشد. اما در لاینرهای لبهدار و زاویهدار ارتفاع هد مناسب ایجاد میشود و مکانیزم غالب ضربه است. در مرحله دوم به منظور یافتن تعداد بهینه لیفترها در آسیاهای گلولهای، یک آسیای گلولهای نیمهصنعتی با ابعاد 11/1 × 0/2 متر با لیفترهای مکعب مستطیلی با ابعاد 2 متر × 5 سانتیمتر × 5 سانتیمتر شبیهسازی شده است. تعداد لیفترهای استفادهشده در هفت شبیهسازی مربوط به آسیای نیمهصنعتی به ترتیب: صفر، یک، دو، چهار، هشت، شانزده و سی و دو لیفتر بود. طبق نتایج بدست آمده از مرحله دوم، و با بررسی مقادیر ارتفاع هد بار و طول زون ضربه، استفاده از 16 تا 32 لیفتر به عنوان تعداد مناسب لیفتر برای آسیاهای گلولهای پیشنهاد میشود. تحقیقات میدانی بر روی آسیاهای گلولهای موجود در صنعت و آسیاهای گلولهای سه کارخانه مختلف نشان داد که کارخانههای مذکور به ترتیب از 20، 26 و 30 لیفتر در آسیاهای گلولهای استفاده می کنند که صحت نتیجه به دست آمده در مرحله دوم را تأیید مینماید. ضمناً برای آسیای نیمهصنعتی، شبیه سازیها با 20، 26 و 30 لیفتر انجام شدند و مقادیر هد بار و طول زون ضربه برای این تعداد لیفتر به دست آمدند. شایان ذکر اینکه مراحل اول و دوم شبیهسازی در دو سرعت مختلف آسیا یعنی در 70% و 80% از سرعت بحرانی آن (CS) انجام گرفته است. در مرحله سوم تلاش شد با استفاده از ترکیب نتایج به دست آمده از دو مرحله قبل، آسیای گلولهای مقیاس صنعتی بهینه سازی شود، بدین ترتیب که با تغییر اندک ابعاد و ضخامت هر یک از شش نوع لاینر مذکور در مرحله اول و با میانگین تعداد پیشنهادی لیفترهای مرحله دوم (24 لیفتر) شبیهسازیهای این مرحله انجام شدند. با توجه به نتایج حاصل از مرحله سوم و افزایش ارتفاع هد و طول زون ضربه برای هر شش نوع لاینر مذکور میتوان گفت در لاینرهای Wave و Lorain که به ترتیب دارای 8 و 6 لیفتر ضخیم بودند و تعداد لیفترهای آنها فاصله زیادی با محدوده بهینه داشت، با کاهش ضخامت لیفترها و افزایش تعداد آن ها به 16 عدد میتوان عملکرد آنها را به شدت بهبود بخشید. در لاینرهای Rib و Ship-lap که هر دو دارای 12 لیفتر هستند و تعداد لیفترهای آنها نزدیک به محدوده بهینه است، با اندکی کم کردن ضخامت لیفترها و رساندن تعداد آنها به 16 تا 24 لیفتر میتوان عملکرد آنها را بهبود بخشید. اما لاینر Step با تعداد 19 لیفتر از این منظر در محدوده بهینه قرار دارد و با زاویهدار کردن بیشتر هندسه آن میتوان عملکردش را بهبود بخشید. لاینر Osborn با 60 لیفتر کمضخامت و با داشتن لیفترهای بسیار بیشتر از محدوده بهینه عملکرد مناسبی ندارد که با ضخیم نمودن لیفترها و کاهش تعداد آنها تا 32 عدد میتوان عملکرد آن را به نحو مطلوبی بهبود بخشید. در کل با توجه به نتایج حاصل از سه مرحله میتوان گفت لاینرهایی که همزمان هم ارتفاع هد بیشتر و هم طول زون ضربه بیشتری ایجاد میکنند برای استفاده در صنعت پیشنهاد میشوند. این لاینرها باید لبهدار، با ضخامت متوسط و با تعداد لیفتر بین 16 تا 32 عدد برای آسیای گلولهای مقیاس صنعتی باشند. در پایان، به منظور اعتبارسنجی کردن نتایج شبیهسازی، یک آسیای مقیاس آزمایشگاهی به ابعاد 3/57 × 0/16 سانتیمتر شبیهسازی شده است. مقایسه شبیهسازیهای مربوط به آسیای مقیاس آزمایشگاهی با نتایج تجربی تطابق خوبی را نشان میدهند که شبیهسازیهای DEM و نرم افزاهای مورد استفاده قرار گرفته را اعتبارسنجی میکند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#شبیهسازی راگ #آسیاهای گلولهای صنعتی و نیمه صنعتی #نوع لاینر و تعداد لیفتر #ارتفاع هد #طول زون ضربه.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: