پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع دکتری > سال 1403
پدیدآورندگان:
نیره رییسیان [پدیدآور اصلی]، حسین قلی زاده نرم [استاد راهنما]
چکیده: چکیده
سیستم ترمز الکترو هیدرولیکی (EHB) یک حرکت رو به پیشرفت را در توسعه سیستم های ترمز در خودروهای هوشمند در آینده ایجاد کرده است که جایگزین تقویتکننده خلاء فعلی شده است، مزایای وسایل نقلیه مجهز به EHB از نظر ایمنی فعال و کنترل پایداری آشکار میتواند فشار دقیقتر و مؤثرتری را در زمان کوتاهتری به ترمز اعمال کند. همچنین با وجود موتور سنکرون آهنربای دائم روتور قفل شده(PMSM) با کارایی بالا به عنوان روند توسعه وسایل نقلیه جدید، وسایل نقلیه بیشتری مجهز به سیستم ترمز EHB در آینده وجود خواهند داشت. به عنوان یک فناوری ایمنی فعال، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) به راننده کمک میکند تا وسیله نقلیه را در مسیر مورد نظر نگه دارد. سیستم تقویتکننده ترمز الکتروهیدرولیک (EHB) به یک راهحل جدید ترمز با سیم تبدیل شده است. بنابراین، کنترل یکپارچه این دو سیستم میتواند پایداری انحراف خودرو را سریعتر و ایمنتر بهبود بخشد و همچنین عملکرد سیستم ترمز ضد قفل (ABS) را بهبود بخشد. این رساله به طور تخصصی به ادغام ساختارهای ایمنی مرتبط با ترمز خودرو، از جمله کنترل پایداری الکترونیکی، کمک ترمز اضطراری و سیستم ترمز ضد قفل میپردازد. در این رساله دو رویکرد برای تست عملی ترمز EHB یکپارچه با موتور PMSM طراحی شده و به لحاظ عملکردی مورد بررسی قرار گرفته است:
ترمزگیری اضطراری در هنگام پیچیدن یکی از چالشهای اصلی در دینامیک خودرو است. در رویکرد اول به این چااش پاسخ داده میشود و یک رویکرد نوآورانه را برای سیستمهای ترمز الکتروهیدرولیک (EHB) پیشنهاد میدهد که به صورت دینامیکی اولویتهای ترمز اضطراری (EB) و کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) را با استفاده از یک بهینهساز فازی توسط الگوریتم ژنتیک (GA) متعادل میکند. رویکرد پیشنهادی بدون به خطر انداختن عملکرد کاهش سرعت، بهبودهای قابل توجهی در پایداری انحراف ایجاد میکند.در رویکرد دوم با توجه به اینکه الگوریتمهای مختلفی برای توزیع فشار چرخ برای ترمزگیری و حفظ پایداری خودرو یا جلوگیری از قفل شدن چرخ در هنگام ترمزگیری اضطراری به کار گرفته میشود این چالش وجود دارد که این الگوریتمها گاهی اوقات میتوانند با هم همپوشانی داشته باشند یا برای تولید و توزیع فشار مطلوب به موقع نیاز به زمان زیادی داشته باشند. بنابراین، این رساله در رویکرد دوم سیستم EHB مستقل برای هر چرخ پیشنهاد میدهد تا این چالشها را برطرف کند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: سیستم ترمز الکتروهیدرولیک #کنترل پایداری خودرو #کنترل یکپارچه #ترمز اضطراری
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: