پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1401
پدیدآورندگان:
معصومه ناتانی [پدیدآور اصلی]، محمود نوروزی[استاد راهنما]، احمد نظری[استاد مشاور]
چکیده:
هدف پروژه حاضر بررسی عددی سیستم تهویه هوا در یککابین قطار سالنی جهت کاهش خطر شیوع ویروس کووید-19بود. به منظور بررسی هدف پروژه از روشCFD، یکی از روشهای تهویهمطبوع برای افزایش ایمنی هوا و خروج ذرات، بهره گرفته است.قطار یکی از محیط های با تراکم جمعیت بالا، پرکاربرد و محلی برای انتقال و گسترش سریع ویروس کووید -19است. روش های مختلفی برای تهویه سازی ارائه شده است که روش تهویه مطبوع تمام هوا یکی از روش های مناسب برای تهویه سازی هوا در قطاراست.
سیستم تهویه قطاردر ایستگاه های زیرزمینی، مکانیکی است که دارای تجهیزات لازم جهت تهویه هوا است. کنترل محیط داخلی در این وسایل نقلیه برای تأمین آسایش حرارتی و کاهش خطر انتقال بیماری در هوا بسیار مهم است. سیستمهای تهویه وسایل نقلیه عمومی نیاز به تجدید مداوم هوا و حفظ آسایش حرارتی در فضاهای با تراکم بالا دارند. در این پژوهش به مدلسازی و روشهای تهویه سازی جهت افزایش ایمنی هوا و کاهش تأثیر انتشار ویروس کووید -19در قطار پرداخته شد. این پژوهش یک مطالعه محاسباتی و عددی را برای بررسی دینامیک سیالاتی ذرات آلوده به ویروس کووید-19 در یک کابین قطار سالنی ارائه می کند.
برای بررسی عملکرد سیستم تهویه هوا در یک کابین قطار سالنی، انتشار ذرات در یک فضای عمومی ارزیابی شد. طراحی مدل سه بعدی نصف کابین قطار اتوبوسی به همراه ورودی و خروجیهای تهویه داخل کابین با نرمافزار سالیدورک، ابعاد کابین، دریچههای تهویه و فواصل نشستن مسافران آن طبق استاندارد در نظر گرفته شدند. همچنین، فرض مسئله به این صورت میباشد که مسافر ردیف ابتدایی در کنار پنجره نشسته است دچار عطسه و سرفه میشود و بنابراین شرط مرزی velocity inlet برای دهان مسافر مذکور در نظر گرفته شد. در حالت عطسه، قطرات بزاق پس از برخورد به دیوار کابین با سرعت بیشتری بهردیف عقب شخص عطسه کننده میرسد؛ اما به دو ردیف عقبتر نمیرسد و تهویه خروجی هوا بخش کمتری از قطرات را به سمت خارج هدایت میکند. در حالت سرفه نیز، قطرات بزاق پس از برخورد به دیوار کابین بهردیف عقب شخص سرفه کننده نمیرسد و باتوجهبه مومنتوم پایینتر ذرات سرفه، تهویه خروجی هوا بخش زیادی از قطرات را به سمت خارج هدایت میکند. نتایج حاصل نشان از آن است که شکل هندسی و موقعیت در یچه های ورودی و خروجی هوا تأثیر به سزایی در بهبود و کاهش خطر شیوع ویروس کووید-19 و آلودگیهای ناشی از ویروس و همچنین قطرات بزاق رها شده انسان ناشی از عطسه و سرفه در سیستم های تهویهمطبوع و آسایش حرارتی هرچه بیشتر مسافران را ایجاد می کنند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#تهویهمطبوع. قطارسالنی. قطرات بزاق دهان مسافران. شیوع ویروس کووید-19
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: