پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1402
پدیدآورندگان:
علی لسانی [پدیدآور اصلی]، جلیل شفائی[استاد راهنما]
چکیده:
بهرهبرداری از دالهای پیشتنیده، در سالیان اخیر توسعه زیادی پیدا کردهاست. استفاده از فنآوری پیشتنیدگی برای دالهای تخت دارای امتیازات متعددیست: از قبیل کـاهش ارتفـاع تمام شده طبقات، ایجاد دهانـه بزرگتر بین ستونها در عین لحاظ کردن ضخامت کم برای دالها در مقایسه با دال معمولی، کاسته شدن از وزن سازه به سبب کاهش مصالح مصرفی، سـبک شـدن دال و همچنین بیشـترین بهبود بخشی در عملکرد بـرای توزیـع افقـی تأسیسـات در ساختمانها. عموما دال پسکشیده جهت تابآوری مقابل بارهای ثقلی در ساختمان طراحی شده و بکار بستن آن جهت تحمل بار جانبی در مناطق با خطر لرزهای بالا توصیه نشدهاست؛ از سوی دیگر قابلیت استهلاک انرژی برای این سیستم مطابق مطالعاتی که در گذشته انجام پذیرفته، این امکان را تقویت مینمایدکه ازآن بطور جداگانه و یا در کنار دیگر سیستمهای باربر جانبی استفاده شود.
در پژوهش پیشروی بهمراه سیستمهای قاب خمشی با تیر عریض، از دال پیشتنیده جهت مطالعه و بررسی رفتار لرزهای در بار چرخهای اعمالی استفاده گردیدهاست. از آنجا که استفاده از سیستمهای قاب خمشی با تیر عریض تحت عنوان سیستم باربری جانبی در عرصههای لرزه خیز بدون اشکال است لذا در گام نخست یک نمونه اتصال کناری دال پسکشیده به ستون را برای فهمیدن بیشتر رفتار لرزهای دالهای پیشتنیده در نرم افزار LS Dyna صحت سنجی گردید و سپس درگام بعدی، نمونه تیر عریض اتصال کناری به همین ترتیب مورد صحت سنجی واقع شد. در ادامه با افزودن تیرعریض به همراه تیرعرضی، ابتدا با عمق تیری بیش از ضخامت دال پسکشیده و یکبار دیگر با عمق تیری هماندازه با ضخامت دال پسکشیده، نمونه اتصال کناری دال پسکشیده یادشده را مورد بررسی تحلیلی قرار گرفت. در تلاشی دیگر ابتدا با افزودن دال پسکشیده و یکبار دیگر با افزودن دال معمولی مسلح، نمونه تیر عریض اتصال کناری فوقالذکر هم مورد بررسی تحلیلی واقع شد. در تمام موارد تاثیر متغیرهای مختلفی از جمله مقاومت نهایی، سختی و شکلپذیری وغیره. مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت؛ در ادامه با تلفیق این دو سیستم در ابعاد و جزییات مختلف رفتار لرزهای آن ملاحظه گردید.
نتایج مدلسازی تحلیلی حاکی از آن گردید که تلفیق دال پیشتنیده و تیر عریض در مجموع موجب افزایش ظرفیت باربری و نیز ازدیاد سختی اولیه نمونهها گردید. شکلپذیری از دیگر مولفههای افزایش یافته در رفتار نمونهها بوده، لیکن شاهده کاهش ظرفیت تغییر شکل برخی نمونهها نیز گردید. در عین حال آنچه در بررسیها عمومیت داشت سیر نزول شدید منحنی نمودار چرخهای نیرو-جابجایی پس از عبور از نقطه تنش نهایی بوده که بیانگر کاهش ظرفیت استهلاک انرژی و رفتار ترد هنگام گسیختگی آنها بودهاست.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#سازههایبتن مسلح #اتصالات تیر به ستون #پسکشیده #تیر عریض #قاب خمشی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: