پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
سولماز اختر [پدیدآور اصلی]، سید حمزه موسوی[استاد راهنما]، باقر یعقوبی [استاد مشاور]
چکیده: در این پژوهش به بررسی تاثیر ارائه اطلاعات صریح در آموزش دستور زبان با استفاده از رویکرد پردازشی بر ظرفیت حافظه کوتاه مدت در یادگیری ساختار زمانی گذشته ساده در زبان انگلیسی می پردازیم. جامعه آماری این پژوهش شامل نود دانش‌آموز ایرانی بود که با استفاده از آزمون تعیین سطح آکسفورد انتخاب شده و به سه گروه اصلی تقسیم شدند: گروه آزمایشی و گروه گواه. گروه آزمایشی نخست شامل 30 دانش آموز است که همانند پژوهش های سابق در آموزش دستور زبان با استفاده از رویکرد پردازشی، اطلاعات مربوط به زمان گذشتة ساده را به طور صریح دریافت کرده اند. گروه آزمایشی دوم شامل 30 دانش آموز است که علاوه بر دریافت اطلاعات صریح، توضیحات اضافه ای در مورد تمایزات آوایی تکواژ گذشته ساز -ed دریافت کرده اند. گروه گواه نیز شامل 30 دانش آموز است که تکالیف را بدون دریافت اطلاعات صریح انجام داده اند. همچنین، از دو گروه آزمایشی آزمون حافظه فعال پاسات گرفته شد. اصل اولویت واژگانی و اصل اولویت کم کوشی، دو مشکل عمده پردازش در این پژوهش بودند. برای ارزیابی تاثیر اطلاعات صریح بر آموزش دستور زبان با استفاده از رویکرد پردازشی، از دو تمرین تفسیری و دو تمرین تولیدی هم برای پیش آزمون و هم پس آزمون پیگیری استفاده شده است. داده های پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و بر اساس شیوة کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه گواه به طور معناداری با هر دو گروه آزمایشی (آموزش متداول دستور زبان با استفاده از رویکرد پردازشی و آموزش متمرکز دستور زبان با استفاده از رویکرد پردازشی) متفاوت بودند (0.05>p) نتایج نشان داد که هر چند هر دو گروه آزمایشی در پس‌آزمون پیشرفت داشتند، اما گروهی که از روش متمرکز آموزش دستور با استفاده از رویکرد پردازشی استفاده می کرد یعنی گروهی که اطلاعات مربوط به تغییرات واجی پایانه های صرفی را دریافت کرده بود، عملکرد بهتری داشت. به علاوه، ظرفیت حافظه فعال فراگیران بسیار تاثیر گذار بود، زیرا شرکت کنندگانی که ظرفیت حافظه فعال بهتری داشتند نسبت به شرکت کنندگانی از هر دو گروه آزمایشی که مهارت کمتری داشتند، در انجام تکالیف تفسیری عملکرد بهتری از خود نشان دادند. لازم به ذکر است که از میان فراگیرانی که مهارت پایین تری دارند، گروه روش متمرکز آموزش زبان با استفاده از رویکرد پردازشی، به دلیل دریافت قواعد صریح واجی تکواژ -ed، در تکالیف تفسیری پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتند. در نهایت، پس آزمون پیگیری نشان داد که روش متمرکز آموزش دستور زبان با استفاده از رویکرد پردازشی دارای ماندگاری بیشتری است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#آموزش دستور زبان یا استفاده از رویکرد پردازشی #اطلاعات صریح #اصل اولویت واژگانی #اصل اولویت کم کوشی #زمان گذشته ساده #حافظه فعال
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)