پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
ریحانه عبداللهی [پدیدآور اصلی]، سید علی استوار نامقی[استاد راهنما]
چکیده: بسیاری از ادبیات موجود پیچیدگی و پویایی شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان، به ویژه نقش تأثیرگذار تنش‌ها و چالش‌های تجربه شده در دوران اولیه شغلی آنها را به رسمیت شناخته‌اند. با این حال، مطالعات کمی در مورد این پدیده از دیدگاه معلمان باتجربه زبان انگلیسی در ایران انجام شده است. درک تنش‌هایی که معلمان زبان انگلیسی با آنها زندگی می‌کنند و اینکه چگونه این تنش‌ها در طول زمان هویت حرفه‌ای آنها را شکل می‌دهند، برای حمایت از پیشرفت و رفاه معلمان، به‌ویژه در سال‌های اولیه شغلی بسیار مهم است. این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی متعالی به بررسی تجربیات زیسته 20 معلم زبان انگلیسی ایرانی با سابقه تدریس بین 6 تا 30 سال پرداخت. داده‌ها از طریق یادآور نویسی و سه مصاحبه عمیق جمع‌آوری و با استفاده از تقلیل داده‌ها و تحلیل موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که این معلمان در اوایل کار خود با عدم اطمینان اولیه، انزوای حرفه‌ای، سردرگمی نقش، چالش‌های فردی و مشکلات در روابط معلم-دانش‌آموز مواجه بودند. این تنش‌ها در نهایت به شکل‌گیری هویت حرفه‌ای شرکت‌کنندگان منجر شده و به مضامین انعطاف‌پذیری و سازگاری، تأمل و خودآگاهی و توسعه حرفه‌ای منجر گردیده است. این تحقیق به پیچیدگی‌های شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان زبان انگلیسی پرداخته و نقش اصلی تنش‌های اولیه شغلی را شناسایی می‌کند. یافته‌های این تحقیق پیامدهایی برای برنامه‌های تربیت معلم دارد که می‌تواند به ارتقای رفاه و رشد حرفه‌ای معلم و بهبود نتایج آموزشی دانش‌آموزان کمک کند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#معلمان زبان انگلیسی #هویت حرفه‌ای #تنش‌های هویتی #پدیدارشناسی #رشد و توسعه حرفه ای معلم
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)