پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > تربیت بدنی و علوم ورزشی > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
فاطمه عرب عامری [پدیدآور اصلی]، رضا اندام[استاد راهنما]، مجتبی رجبی[استاد مشاور]
چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی اشتیاق شغلی بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و از نظر زمان، مقطعی و جزو تحقیقات کمی بود. جامعه آماری این پژوهش را معلمان تربیت بدنی شهر مشهد تشکیل می دادند. برای مشخص نمودن حجم نمونه از نرم-افزار جی پاور استفاده شد و با استفاده از نمونه گیری در دسترس، تعداد200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق 3 پرسشنامه استاندارد فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004)، اشتیاق شغلی شوفلی و همکاران(2006) و رهبری اخلاقی براوون و همکاران(2005) بود. روایی این پرسشنامه توسط تعدادی از صاحب-نظران مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه ها یک مطالعه مقدماتی در بین معلمان تربیت بدنی شهر مشهد انجام گرفت و نتایج آلفای کرونباخ نشان داد که پرسشنامه ها از پایایی قابل قبولی برخورداراست. برای بررسی فرضیه های تحقیق از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. در پژوهش حاضر از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 25 و اسمارت پی ال اس نسخه 4 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که رهبری اخلاقی تأثیر مثبتی بر اشتیاق شغلی معلمان دارد. به‌علاوه، این نوع رهبری به شکل معناداری باعث تقویت فضیلت سازمانی می‌شود، که به نوبه خود رابطه‌ای مثبت با اشتیاق شغلی کارکنان برقرار می‌کند. همچنین یافته‌ها حاکی از آن است که فضیلت سازمانی به عنوان یک میانجی‌گر بین رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی عمل می‌کند. بنابراین، مدیران باید به سبک رهبری اخلاقی توجه ویژه‌ای داشته باشند و تلاش کنند تا با ایجاد فضایی فضیلت‌محور، انگیزه و اشتیاق کارکنان را تقویت کنند. این اقدامات نه‌تنها به افزایش اشتیاق شغلی معلمان منجر می‌شود، بلکه بهره‌وری کلی سازمان را نیز افزایش می‌دهد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#اشتیاق شغلی #اعتماد #مدیر اخلاقی #معلمان تربیت بدنی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)