پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > تربیت بدنی و علوم ورزشی > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1401
پدیدآورندگان:
ابراهیم شاهب [پدیدآور اصلی]، حوریه دهقان پوری[استاد راهنما]، منصوره مکبریان[استاد مشاور]
چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر حمایت اجتماعی ادارکشده بر انگیزش تحصیلی دانشجویان تربیتبدنی با نقش میانجی هوشهیجانی بود. روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت از نوع توصیفی- همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه صنعتی شاهرود بودند. تعداد جامعۀ آماری 320 بود. روش نمونه گیری در دسترس بود و تعداد نمونه در این پژوهش بر اساس نظریه کلاین (1994) با توجه به تعداد سؤالات پرسش نامه ها (68 گویه) و با برآورد حداقل 2 برابر و حداکثر 10 برابر تعداد سؤالات بین 136 تا 680 تخمین زده شد، در نهایت از 230 نمونه پژوهش تعداد 210 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق سه پرسشنامه استاندارد حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (۲۰۰۴) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی دانشجویان والراند و همکاران (1992) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با نظر 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید. روایی سازه (روایی همگرا و واگرا) پرسشنامه ها نیز (در بخش یافته های پژوهش و در قسمت برازش اندازه گیری مدل گزارش شده است) مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تعیین پایایی ابزار پژوهش از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که برای پرسشنامه حمایت اجتماعی ادارک شده، هوشهیجانی و انگیزش تحصیلی بهترتیب (آلفای کرونباخ: 85/0، 77/0، 80/0) (پایایی ترکیبی: 93/0، 78/0 و 82/0) گزارش گردید. بهمنظور تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر و نرمافزارهای SPSS V25 و Smart PLS.3 استفاده شد. نتایح حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد حمایت اجتماعی ادراک شده بر هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی دانشجویان تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین هوش هیجانی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر انگیزش تحصیلی دارد. نقش میانجی هوش هیجانی نیز در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و انگیزش تحصیلی مورد تایید قرار گرفت. بنابراین حمایتهای مؤثر از جانب خانواده و اجتماع برای بالا بردن هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی دانشجویان میتوانند مفید واقع شوند و بهتبع آن در رشد و توسعه جامعه نقش مؤثری ایفا نمایند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: انگیزش #حمایت والدین #خود مدیریتی #هوش هیجانی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: