پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی شیمی و مواد > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1402
پدیدآورندگان:
محمد نظربیکی [پدیدآور اصلی]، رضا طاهریان[استاد راهنما]
چکیده: لنت ترمز یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت خودروسازی است. به دلیل استفاده بیش‌ازحد این محصول در خودروها اثرات زیست تخریب بر روی محیط‌زیست دارد، ازاین‌رو در این تحقیق سعی بر استفاده از مواد دوستدار محیط‌زیست (عدم استفاده از آزبست و پودر مس) و موادی که در طبیعت به‌عنوان مواد دورریز محسوب می‌شوند، مانند خاکستر بادی که محصول دورریز کوره‌های فولادسازی، استفاده‌شده است. در این تحقیق سعی بر بهبود خواص نهایی لنت‌های ترمز به‌کاررفته در خودروهای سبک با استفاده از رزین فنولیک به همراه مواد پرکننده که شامل ساینده‌ها و روان‌کارها و همین‌طور موادی که برای کاهش قیمت نهایی لنت به کار می‌رود استفاده‌شده است. همچنین برای تقویت لنت ترمز از فیبرهای (الیاف کربن و کولار) و تأثیر آن بر خواص نهایی لنت ترمز مورد مطالعه قرار گرفت. مقالات زیادی درباره تولید لنت و بهبود خواص نهایی آن‌ها کارشده است. در این تحقیق نیز، با تغییر مواد به‌کاررفته سعی در بهبود خواص نهایی شده است. در این پژوهش پس از ساخت نمونه، آزمون‌های ضریب اصطکاک در سه مرحله اولیه، حالت گرم و مرحله تکمیلی، سایش، سختی، جذب آب و روغن و همچنین میکروسکوپ الکترونی روبشی انجام گرفت. اثر تغییر مواد بر روی هر یک از نمونه‌ها موردبررسی قرار گرفت. با تغییر افزایش فیبر کربن در ابتدا ضریب اصطکاک افزایش می‌یابد و بعدازآن با افزایش مقدار فیبر کربن سبب کاهش ضریب اصطکاک در مرحله اولیه و گرمایی و همچنین کاهش ضریب سایش و افزایش مقدار تخلخل در نمونه می‌شود. در این پژوهش با اضافه کردن الیاف کولار سبب افزایش مقاومت به سایش گردید ولی ضریب اصطکاک حالت گرم افت کرده است. نمونه شامل الیاف سپیولایت دارای ضریب سایش و ضریب اصطکاک متعادل‌تری نسبت به نمونه‌های دیگر می‌باشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#لنت ترمز- ضریب اصطکاک-رزین فنولیک- الیاف کربن- الیاف کولار- سایش- تخلخل
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)