پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع دکتری > سال 1393
پدیدآورندگان:
امیر حسننیا خیبری [پدیدآور اصلی]، احمد دارابی[استاد راهنما]، محمد ابراهیم قاضی[استاد مشاور]
چکیده: ابررسانایی به معنای صفر شدن مقاومت الکتریکی و بروز رفتارهای مغناطیسی ویژه در بعضی مواد است هنگامی که دمای آنها تا کمتر از یک مقدار بحرانی، کاهش یابد. ابررساناها میتوانند چگالی جریان نسبتا زیادی بدون تلفات اهمی داشته باشند. ماشینهای الکتریکی که با استفاده از سیمپیچهای ابررسانا ساخته میشوند، دارای حجم و وزن کمتر و راندمان بیشتری نسبت به ماشینهای الکتریکی معمولی هستند و از این رو برای صنایع حمل و نقل و پیشرانهای الکتریکی مناسب میباشند. در این رساله برای نخستین بار ساختار جدیدی از یک موتور ابررسانای سنکرون برای پیشران دریایی ارائه میشود. با ارائه یک الگوریتم طراحی جدید، یک نمونه موتور ابررسانای 5/2 مگاوات با سرعت اسمی 220 دور بر دقیقه، با ساختار پیشنهادی، طراحی میشود. مشخصات عملکرد این ماشین در شرایط بیباری و تحت بار با استفاده از روش اجزای محدود مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و دقت الگوریتم طراحی و صحت عملکرد ماشین تایید میشود. همچنین اصول کلی طراحی سیستم سردکننده برای عملکرد پایدار سیمپیچهای ابررسانای ماشین مزبور نیز بیان میشود. سپس مسائل جانبی مرتبط با طراحی ماشینهای ابررسانا از قبیل بهینهسازی شکل و بهبود جریان بحرانی سیمپیچهای ابررسانا، امکان حذف هسته مغناطیسی ماشین و تعیین فرکانس بهینه طراحی، مطرح شده و برای ساختار پیشنهادی ماشین ابررسانا، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. نتایج بررسیهای اخیر منجر به بهبود بعضی مشخصات ماشین بویژه حجم، وزن و راندمان ماشین میشود. ارزیابی کلی ماشین طراحی شده با ساختار پیشنهادی، نشان میدهد این موتور میتواند یکی از مناسبترین انتخابهای ممکن برای پیشرانهای الکتریکی باشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#موتور ابررسانا #موتور رانش لبهای #طراحی #بهینهسازی دانلود نسخه تمام متن (رایگان)
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرودیادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: