پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی برق > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
سعید حاج نایب [پدیدآور اصلی]، محمد حسین تبار مرزبالی[استاد راهنما]، وحید ابوالقاسمی[استاد مشاور]
چکیده:
ماشینهای القایی به دلیل قابلیت اطمینان، استحکام و هزینه نسبتاً پایین، محبوبترین و پرکاربردترین ماشینهای الکتریکی در صنعت هستند. روتور موتورهای القایی بهطورکلی تحتفشارهای حرارتی، مکانیکی و مغناطیسی است که میتواند باعث شکستن میلههای قفس روتور شود. عدم تشخیص بهموقع این خرابی باعث خسارات سنگین و جبرانناپذیر میشود؛ بنابراین نظارت بر وضعیت ماشینهای الکتریکی برای کاهش زمان توقف، کاهش هزینهها و افزایش عمر مفید ضروری است. اخیراً رویکردهای غیرتهاجمی مبتنی بر تجزیهوتحلیل جریان موتور به دلیل سادگی و هزینه کم موردتوجه قرار گرفتهاند. تجزیهوتحلیل مؤلفه فرکانس باند جانبی، اساس اکثر رویکردهای تحلیل جریان موتور است. فرکانس مشخصه میله شکسته روتور در طیف جریان توسط فرکانس پایه مدوله میشود که بهصورت نوارهای جانبی در اطراف فرکانس اصلی ظاهر میشود. در ماشینهای بزرگ با لغزش بسیار کم، این باندها بسیار نزدیک به فرکانس پایه قرار دارند که شناسایی فرکانسهای مشخصه خطا را بهشدت دشوار میسازد. نشت فرکانس پایه میتواند اجزای خطا را پنهان کند تا زمانی که آسیب بهشدت افزایش یابد و منجر به خرابیهای فاجعهآمیز موتور شود. علاوه بر این، در ماشینهای القایی که در سرعتهای پایین کار میکنند، کاهش سرعت که بهواسطه اینورتر و کاهش فرکانس صورت میگیرد، باعث نزدیکشدن فرکانس پایه به فرکانس مشخصه خطا میشود. این امر، عملیات تشخیص خطا را پیچیدهتر میسازد و نیاز به روشهای ابتکاری و کارآمد را افزایش میدهد. با درنظرگرفتن مزیتهای متعدد تحلیل جریان موتور، این پایاننامه به ارائه یک روش جدید پرداخته است که بر مبنای تکنیک محورهای متعامد یکسو شدهی یکفاز جریان استاتور طراحی شده است. در این روش، علاوه بر حفظ دامنه فرکانس مشخصه خطا در مقدار واقعی آن، انرژی فرکانس اساسی به هارمونیک چهارم فرکانس اصلی منتقل میشود. این انتقال انرژی فرکانس اساسی به هارمونیکهای بالاتر، بهویژه در ماشینهای القایی که بهوسیله اینورتر در سرعتهای پایین کار میکنند، اهمیت ویژهای خواهد داشت. روش پیشنهادی بر روی حالات 1، 2 و 3 میله شکسته روتور، اعمال شده و نتایج شبیهسازی بهصورت تجربی تأیید گردیده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#موتور القایی #تشخیص خطا میله شکسته روتور #تشخیص خطا #آنالیز سیگنال جریان موتور #نشت طیفی.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: