پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
محمد دارابی [پدیدآور اصلی]، محمود مهرگان[استاد راهنما]، محمد حسن کیهانی[استاد راهنما]
چکیده: معضل گرمایش روز‌افزون کرهزمین و تهدیدهای زیستمحیطی ناشی از آن دغدغه اصلی این مطالعه می‌باشد؛ از این‌رو در این مطالعه چیلرهای تراکمی با کمپرسور گریز از مرکز به عنوان سیستمی تاثیرگذار به‌لحاظ مصرف انرژی الکتریکی و استفاده از سیالات با پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) بالا مورد بررسی قرار می‌گیرند. کمپرسور چیلرهای گریز از مرکز با‌ استفاده از نیروی گریز از مرکز، فرآیند تراکم را انجام می‌دهند. مطالعات گذشته به بررسی ترمودینامیکی سیکل چیلرهای گریز از مرکز درحالت تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای پرداخته‌اند؛ اما باتوجه به حساسیت کمپرسورهای گریز از مرکز به دبی جرمی عبوری، در این مطالعه علاوه‌ بر نگاه ترمودینامیکی به سیکل چیلر، کمپرسور گریز از مرکز آن نیز مورد مطلعه تئوری و دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) قرار می‌گیرد. مدل‌سازی ترمودینامیکی در این مطالعه با استفاده از نرم‌افزار EES انجام شده است؛ نتایج حاصل از آن با استفاده از نرم‌افزار متلب و نتایج پژوهش دیگر اعتبارسنجی گردید. در این مطالعه سیکل های تبرید تک‌مرحله ای و دومرحله ای با مبردهای مختلف بررسی شده اند. نتایج مدل‌سازی در EES نشان‌داد با دبی‌جرمی و نسبت‌فشار یکسان در سیکل با مبرد R134a، ضریب عملکرد سیکل دومرحله ای نسبت به تک‌مرحله 8 درصد و برای مبرد R744 ، 23 درصد افزایش می‌یابد. هم‌چنین بررسی مقدار فشارمیانی درسیکل های دومرحله‌ای نشان داد بالاترین ضریب عملکرد در شرایط یکسان زمانی رخ می‌دهد که فشار میانی 7/1 برابر فشار اواپراتور باشد. مبردهای مختلف مورد بررسی قرارگرفتند که درمیان آنها R134a بالاترین ضریب‌عملکرد و R744 کم‌ترین ضریب‌عملکرد را دارد. در این مطالعه تاثیر مادون‌سرد کردن و فوق‌گرم کردن نیز بررسی شدند. با مادون سردکردن مبرد خروجی از کندانسور به مقدار 8 درجه ضریب عملکرد حدودا 3 درصد افزایش یافت. نتایج تحلیل اقتصادی نشان‌داد برای ظرفیتی مشخص در چیلرهای گریز از مرکز نیاز به سرمایه‌گذاری دو برابری نسبت به چیلرهای سیلندر پیستونی دارد؛ هزینه مصرفی و نگهداری آن 30 درصد کمتر است و موجب کاهش 50 درصدی در تولید کربن دی اکسید می‌گردد. برخلاف مدل‌سازی‌های ترمودینامیکی که با افزایش دبی‌جریان و نسبت‌فشار بازده کمپرسور ثابت باقی می‌ماند؛ در این مطالعه تاثیر تغییر ضریب‌عملکرد با تغییر بازده آیزنتروپیک بررسی شده است. در شرایط ایده‌آل با افزایش50 درصدی ظرفیت سرمایش بازده آیزنتروپیک 5 درصد افت می‌کند و مطابق با آن ضریب‌عملکرد سیستم در حالت تک‌مرحله ای و دومرحله ای 5/6 درصد کاهش می‌یابد. نقشه های عملکرد کمپرسور مطابق با شرایط سیکل ارائه شدند؛ هم‌چنین با استفاده از تحلیل عددی مقادیر عدد‌ماخ در پروانه با دبی‌جرمی متفاوت بررسی شد.  
کلید واژه ها (نمایه ها):
#چیلرتراکمی‌ گریز از مرکز #شبیه‌سازی کمپرسور گریز از مرکز #تحلیل ترمودینامیک سیکل تبرید #کمپرسور گریز از مرکز دومرحله ای #تحلیل اقتصادی چیلرگریز از مرکز
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)