پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع دکتری > سال 1402
پدیدآورندگان:
محمد شیخی [پدیدآور اصلی]، محمود مهرگان[استاد راهنما]
چکیده:
در این مطالعه سه آرایش جدید از سیستم تولید همزمان سرمایش، گرمایش و توان بر پایه موتور احتراق داخلی گازسوز و موتور استرلینگ فورد-فیلیپس پیشنهاد شده است. مدلسازی محرک های اولیه به کمک دو مدل عددی با دقت بالا در مقایسه با مدل های گذشته انجام شده و تاثیر پارامترهای آن ها از جمله: زاویه فاز موتور استرلینگ، تخلخل بازیاب، طول بازیاب، دور موتور استرلینگ، زمان بندی احتراق موتور احتراقی و همچنین دور موتور احتراقی روی عملکرد فنی و اقتصادی سیستم مدل سازی شده است و درنهایت برای هر آرایش یک شرایط بهینه فنی و اقتصادی به کمک الگوریتم ژنتیک و متدهای تصمیم گیری لینمپ و تاپسیس پیشنهاد شده است. در شرایط بهینه برای آرایش اول، 25/1508 دور در دقیقه برای موتور استرلینگ، 68/108 درجه زاویه فاز، طول و ضریب تخلخل بازیاب به ترتیب برابر با 30 میلی متر و 621% طراحی شده است و در این شرایط راندمان کل در محدوده 81% و دوره بازگشت سرمایه سیستم در محدوده 5 سال پیش بینی شده است. برای آرایش دوم دور موتور احتراقی نزدیک به محدوده کارکردی نیمه بار، زاویه شروع احتراق حدوده 20 درجه قبل از نقطه مرگ بالا و مدت احتراق در محدوده 35 درجه در حالت بهینه پیشنهاد شده است و در این شرایط راندمان کل و دوره بازگشت سرمایه به ترتیب 43/78% و 07/6 سال محاسبه شده است. آرایش سوم (سیستم ترکیبی) در در دورهای بالا برای موتور استرلینگ، کارایی فنی مناسب تری نسبت به آرایش اول دارد، اما دوره بازگشت سرمایه سیستم ترکیبی در این شرایط طولانی تر از دوره بازگشت سرمایه آرایش اول است. همچنین بکارگیری آرایش سوم در دورهای پایین برای موتور احتراقی، دوره بازگشت سرمایه به مراتب کوتاه تری نسبت به آرایش دوم دارد، هرچند عملکرد فنی آرایش سوم نسبت به آرایش دوم برتری ندارد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#سیستم تولید همزمان سرمایش #گرمایش و توان #زاویه فاز موتور استرلینگ #تخلخل بازیاب #زمان بندی احتراق #الگوریتم ژنتیک #دوره بازگشت سرمایه
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: