پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی مکانیک > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1401
پدیدآورندگان:
حسین قیطرانی [پدیدآور اصلی]، محمد جعفری[استاد راهنما]
چکیده: در این پژوهش به تحلیل و مدل سازی پدیده تورق کامپوزیت های چند لایه با الیاف منحنی و پیش بینی نیروی لازم برای شروع رشد ترک در آن ها پرداخته شده است. برای پیش بینی نیروی لازم برای شروع رشد ترک در تیرهای دو سر گیردار کامپوزیتی چند لایه با الیاف منحنی یک روش معکوس بر پایه شبکه عصبی و الگوریتم بهینه سازی ژنتیک ارائه شده است و جهت اعتبارسنجی نتایج حاصل از روش معکوس پیشنهادی با نتایج حاصل از روش المان محدود و مدل ناحیه چسبنده مورد مقایسه قرار گرفته شده است. با توجه به نتایج حاصل در این پژوهش می توان بیان کرد که روش معکوس پیشنهادی از دقت مناسبی برخوردار است و به خوبی توانسته نیروی لازم برای شروع رشد ترک در تیرهای دو سر گیردار کامپوزیتی چند لایه با الیاف منحنی را پیش بینی کند. شبکه عصبی مورد نظر دارای ۶ ورودی که عبارتند از طول پیش ترک، تعداد لایه ها، ضابطه الیاف منحنی، چقرمگی شکست، سفتی خمشی تیر کامپوزیتی چندلایه مورد‌ نظر و خروجی شبکه عصبی به ازای این ۶ ورودی نیروی لازم برای شروع رشد ترک در تیر کامپوزیتی چندلایه با الیاف منحنی می باشد. همچنین با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می توان بیان کرد که با افزایش تعداد لایه ها نیروی لازم برای رشد ترک در تیر کامپوزیتی چندلایه موردنظر افزایش می یابد و با افزایش طول پیش ترک در تیر کامپوزیتی چندلایه موردنظر نیروی لازم برای شروع رشد ترک در تیر کامپوزیتی چندلایه موردنظر کاهش می یابد. لازم به ذکر است که زاویه الیاف در تیر کامپوزیتی چندلایه موردنظر بر نیروی لازم برای شروع رشد ترک در تیر مورد بررسی موردنظر تاثیرگذار می باشد و با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان بیان کردکه زاویه ورود و خروج الیاف نسبت به زاویه الیاف در مرکز هر لایه تاثیر بیشتری بر پدیده تورق و نیروی لازم برای رشد ترک تیر موردنظر دارد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: تورق #مود I #تیر کامپوزیتی چندلایه دوسر گیردار #الیاف منحنی #شبکه عصبی #مدل ناحیه چسبنده #روش المان محدود
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)