پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > مهندسی عمران > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1404
پدیدآورندگان:
حامد دارابیان [پدیدآور اصلی]، حسین قاسم زاده طهران[استاد راهنما]، سید علی حسینی[استاد راهنما]
چکیده: این پژوهش به منظور بررسی دقیق رفتار خزشی آسفالت درشرایط آزمایشگاهی و میدانی و ارائه راهکارهای علمی برای کاهش خرابی های ناشی ازپدیده خزش در روسازی های آسفالتی انجام شده است. مطالعه حاظربه مقایسه سیستماتیک بین نمونه های آزمایشگاهی درسه گروه آسفالت ساده،آسفالت پیرشده کوتاه مدت (4ساعت پیرشده در دمای125 درجه)،و آسفالت پیرشده بلندمدت(120ساعت پیرسازی در دمای85درجه) وداده های نمونه میدانی که ازطریق عملیات کرگیری ازمحور پر تردد شاهبداغ-پل سیمره جمع آوری گردید،پرداخته است .کلیه نمونه ها با بهره گیری ازدستگاهUTM تحت آزمایش خزش قرارگرفتند.داده های حاصل با استفاده از نرم افزارهایExcelبرای رسم نمودار وMinitabوSpssبرای مقایسه نموداری و تحلیل آماری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.اختلاف معنی دار 44%درصد درمیزان کرنش بین نمونه های پیرشده بلندمدت و ساده در محیط آزمایشگاه قابل مشاهده بود واختلاف با نمونه های میدانی با رقم قابل توجه92%درصدافزایش یافت که نشان دهنده تفاوت فاحش بین رفتار خزشی در آزمایشگاه و واقعی می باشد.نتایج به وضوح نشان می دهدکه روش های متداول پیرسازی آزمایشگاهی از دقت و کارایی لازم برای شبیه سازی شرایط میدانی برخوردارنیستند.بررسی ها نشان داد که فرآیندپیرسازی باعث تغییرات ارتفاعی نمونه ساده با کوتاه مدت6/5%و بلندمدت3/9%به دلیل افزایش سفتی مصالح قیری وکاهش قابلیت تراکم پذیری نمونه ها شده است.محدودیت های پژوهش شامل تفاوت درپروتکل ساخت نمونه ها(زمان های مختلف پیرسازی)و کنترل پارامترهای محیطی موثرمیدانی(رطوبت،تنش های ترافیکی ونورخورشید) درمحیط آزمایشگاه وچالش در شبیه سازی دقیق شرایط بارگذاری دینامیکی در آزمایشگاه می باشد. به کارگیری فناوری های نوین مانیتورینگ مانندسنسورهای تعبیه شده درروسازی و استفاده ازدستگاه های اندازه گیری پیشرفته با دقت بالاتردرآزمایشگاه،اجرای دوره پایش6ماهه یاسالانه درمحورهای پرتردد،توسعه روش های جدید پیرشدگی که به واقعیت میدانی نزدیک ترباشدو انجام مطالعات تکمیلی برروی ترکیبات جدیدقیربامقاومت خزشی بالاترمیتداند باعث دقیق تر نشان دادن نتایج آتی شود . این مطالعه به وضوح نشان داد که روش های فعلی آزمایشگاهی برای ارزیابی رفتارخزشی آسفالت دارای کاستی های جدی هستند و نیاز به بازنگری اساسی در پروتکل های آزمایشگاهی وجوددارد.همچنین نتایج براهمیت پایش مستمرروسازی ها در شرایط واقعی تاکید می کند
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلمات کلیدی: رفتارخزشی آسفالت #مقایسه آزمایشگاهی-میدانی # #پیرشدگی # #شرایط خزش #کرنش
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)