پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
مریم بیاری [پدیدآور اصلی]، سید علی استوار نامقی[پدیدآور اصلی]
چکیده: امروزه، اهمیت مرور درست و دقیق ادبیات پیشینه برای محققان روشن است. علی رغم این مهم، همواره تعدادی از محققان در رشته های مختلف از جمله آموزش زبان انگلیسی نقش ادبیات پیشینه را نادیده گرفته و گزینش خودخواسته ی اطلاعات را انجام میدهند تا به نتایج دلخواه خود برسند. بنابراین، این تحقیق به بررسی این موضوع پرداخته است که تا چه اندازه ای نویسندگان مقالات علمی به مرور ادبیات پیشینه اهمیت میدهند و گزینش خودخواسته انجام نمیدهند. برای انجام این تحقیق سه سوال مطرح شد که چه تفاوتی بین درصد مقالات داخلی در حیطه ی هویت معلمان که ادبیات پیشینه را به درستی مرور کرده و یا گزینش خودخواسته انجام میدهند وجود دارد. چه تفاوتی بین درصد مقالات خارجی در حیطه ی هویت معلمان زبان که ادبیات پیشینه را به درستی مرور کرده و یا گزینش خودخواسته انجام میدهند وجود دارد، و چه تقاوتی در درصد پایبندی به درست مرور کردن ادبیات پیشینه و گزینش خودخواسته در مقالات داخلی و خارجی وجود دارد که هر کدام از آن ها جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند. مواد مورد آزمایش پنجاه مقاله علمی از میان چهارصد مقاله ی موجود در حوزه هویت معلمان زبان بود که به صورت دو مرحله ای انجام گرفت. ابتدا مقالات بر اساس معیارهای ورودی و خروجی مانند سال انتشار، امتیاز علمی مجلات، و روش تحقیق انتخاب و سپس به صورت تصادفی دردوگروه مقالات داخلی و خارجی دسته بندی شدند. برای تحلیل و بررسی داده ها ابتدا از روش توصیفی و سپس از آزمون کای دو برای تحلیل بیشتر و درصدگیری استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که رابطه ی معناداری بین گزینش خودخواسته، سطح علمی نویسندگان و امتیاز علمی مجلات داخلی و خارجی وجود دارد. این مطالعه به درک بهتر محققان، معلمان و ناشران درباره ی اصول و چگونگی مرور ادبیات پیشینه و معیارهای جلوگیری از گزینش خودخواسته ی ادبیات پیشینه کمک کرد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#گزینش خودخواسته ادبیات پیشینه #مرورادبیات پیشینه #هویت معلمان #آزمون کای دو #مجلات علمی سطح بالا #مجلات با امتیاز علمی پایین
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)