پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
هابیل صالحی [پدیدآور اصلی]، ابوطالب ایرانمهر[استاد راهنما]، فرهاد معزی پور [استاد مشاور]
چکیده: پژوهش حاضر تلاشی برای بررسی نمایه های بصری در کتاب های درسی انگلیسی دبیرستان بود. در این پژوهش سه کتاب درسی زبان انگلیسی متعلق به پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان های ایران مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این مطالعه تحلیل و ارزیابی نمایه های بصری در این کتاب ها به منظور شناسایی فراوانی و کارکرد آنها بود. کتاب های درسی انتخاب شده از نظر تعداد و نوع نمایه‌های تصویری مورد توجه قرار گرفتند. در راستای هدف پژوهش حاضر، از رویکرد توصیفی تحلیلی استفاده شد، زیرا این روش امکان تفسیر و تحلیل دقیق‌تر نمایه‌های بصری در کتاب‌های درسی انگلیسی دبیرستان را فراهم می‌کرد. ابتدا سه کتاب درسی زبان انگلیسی مربوط به پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان های ایران برای تحلیل انتخاب شدند. این کتاب ها به منظور بررسی فراوانی و عملکرد نمایه های بصری در آنها مورد بررسی قرار گرفتند. برای پاسخ به سوال پژوهش، داده ها با اسکن کتب درسی جمع آوری شد. این اسکن به منظور شناسایی و تحلیل دقیق ویژگی های بصری موجود در کتاب ها انجام شده است. داده های به دست آمده از این طریق، امکان تجزیه و تحلیل جامع و دقیق تری از نمایه های بصری را فراهم می کند. تجزیه و تحلیل محتوا بر اساس نوع شناسی کاربردهای تصویر بر اساس طبقه بندی لوین (1981) انجام شد. این طبقه بندی شامل پنج دسته اصلی بود: تزئینی، نمایشی، سازمانی، تفسیری و تحول آفرین. یافته ها تغییرات قابل توجهی را در عملکرد تصاویر نشان داد. در کلاس اول، تصاویر تزیینی بیشترین سهم را داشت که برای جلب توجه دانش آموزان بر زیبایی و جذابیت بصری کتاب ها، تاکید زیادی شده است. این در حالی است که در پایه های دوم و سوم، سهم تصاویر تزئینی کاهش یافته است که ممکن است نشان دهنده تغییر اولویت ها به سمت محتوای آموزشی و سایر کارکردهای تصاویر باشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کتاب درسی انگلیسی #ارزشیابی کتاب درسی #نمایه‌های تصویری
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده:
پایان نامه های مرتبط (بر اساس کلیدواژه ها)