پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
ناهید مهاجر نیشابوری [پدیدآور اصلی]، سید حمزه موسوی[استاد راهنما]
چکیده:
با توجه به اهمیت کتاب های درسی در انتقال محتوای فرهنگی و تربیت زبان آموزانی آشنا به مسائل فرهنگی، پژوهش های بسیاری به ارزیابی بازنمایی های فرهنگی در کتاب های زبان انگلیسی پرداخته اند، اما هیچکدام از این پژوهش ها از دیدگاه در زمانی سیر تحولی کتاب ها را بررسی نکرده اند. بنابراین، این پژوهش سه کتاب درسی انگلیسی را(Graded English 3, English Book 3 and Vision 3) که در دبیرستان های ایران تدریس شده اند از دیدگاه فرهنگی مورد بررسی قرار داده است. بازنمایی های پنهان در این کتابها را از طریق نشانه شناسی پیرس مورد تحلیل محتوایی قرار داده ایم. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که دیدگاه طراحان آموزشی در مورد مفهوم فرهنگ در طول پنجاه سال گذشته یکسان نبوده است. علی رغم اینکه بازنمایی فرهنگ ملی ایران در کتاب Graded English 3 رضایت بخش بود، بیش از نیمی از مفاهیم (54.40%) به فرهنگ مقصد اختصاص داده شده بود. تعداد مفاهیم فرهنگی درکتاب English Book 3 در مقایسه با کتاب Graded English 3 محدود تر بود و بنا بر تحلیل داده ها، این کتاب به ویژدر جلوه های بصری بر فرهنگ اسلامی متمرکز است که با اهداف کتاب کاملا مطابقت دارد. و نهایتا، کتاب Vision 3 سعی بر معرفی فرهنگ ملی ایران (55.67%) داشته است، اما این تلاش ناموفق بود چراکه نشانه های مهمی را خارج از متن ارائه کرده و باعث کم ارزش شدن آن شده است.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#نشانه شناسی پیرس #بازنمایی فرهنگی #تصویرگونگی #اشاره ای #نمادین #زبان انگلیسی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: