پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1400
پدیدآورندگان:
فاطمه خرّم [پدیدآور اصلی]، سید علی استوار نامقی[استاد راهنما]
چکیده: پس از مرور تحقیقات انجام شده قبلی، تحقیقات کمی در مورد «بافت» متون نوشته شده توسط دانشجویان که دقیقا بر اساس دیدگاه هالیدی و حسن (1976) باشد، مشاهده شد. علاوه بر این ، هیچ یک از مطالعات گذشته بر استفاده از «وجهیت» در متون نوشته شده توسط دانشجویان بر اساس زبان شناسی نقش گرای نظام مند (SFG) برای اهداف آموزشی متمرکز نشده است.
از این رو ، این مطالعه با هدف بررسی فراوانی و استفاده کاربردی از ابزار زبانی مرتبط با بافت و وجهیت در متون نوشته شده توسط دانشجویان، به منظور آگاه شدن از میزان آگاهی دانشجویان و همچنین تسلط آنها بر استفاده از چنین ابزاری انجام شده است. هدف نهایی این است که ذینفعان، از جمله: زبان آموزان و مربیان زبان ، از اهمیت بافت و وجهیت در مقاله نویسی آگاه شوند، به علاوه زمینه هایی که نیاز به توجه بیشتری دارند آشکار شوند.
به منظور انجام این مطالعه ، بیست مقاله نوشته شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد TEFL در دانشگاه صنعتی شاهرود به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس، نمونه ها بر اساس بافت و وجهیت آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل بافت، استفاده از منابع زبانی معروف به دستگاههای منسجم که توسط هالیدی و حسن (1976) به دو دسته ی دستگاههای منسجم دستوری و لغوی طبقه بندی شده اند، در مقالات نوشته شده توسط شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین جهت بررسی وجهیت، آنها بر اساس نوع روش ، تعهد و جهت گیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند ، همانطور که در زبان شناسی نقش گرای نظام مند (SFG) توسط هالیدی و متیسن(۲۰۱۴) پیشنهاد شده است.
نتایج این مطالعه نشان داد که دانش آموزان هنگام نوشتن یک متن از دو ابزار منسجم لغوی و دستوری استفاده کردند. با این حال ، اکثر جملات از طریق استفاده از اشکال بسیار رایج دستگاههای منسجم لغوی مانند: تکرار و مترادف ،به جای وسایل منسجم گرامری، به هم متصل شده اند. آنها همچنین به ندرت از پیوندهای دستوری منسجم استفاده کردند که پیچیده تر به نظر می رسید، مانند حذف به قرینه و منابع مقایسه ای. علاوه بر این، عدم تنوع در استفاده از منابع زبانی مربوط به وجهیت توسط مشارکت کنندگان در زمانیکه عدم قطعیت ها و تردیدهای خود را بیان می کنند، دانش ناکافی آنها را در مورد "وجهیت " را نشان می دهد. همچنین واضح بود که دانش آموزان تمایل داشتند نظرات خود را تا حد ممکن ضمنی و بی طرفانه بیان کنند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#کلیدواژه ها: نوشتن آکادمیک #فرا کارکرد بین فردی #وجهیت #زبان شناسی نقش گرای نظام مند (SFG) #بافت #دستگاه های منسجم.
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: