پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1403
پدیدآورندگان:
فاطمه هدایتی [پدیدآور اصلی]، مصطفی مرادی مقدم [استاد راهنما]، سید علی استوار نامقی[استاد مشاور]
چکیده: اضطراب زبان خارجی یکی از مانع های مهم در مکالمه روان است. زبان آموزانی که سطح بالایی از اضطراب را در هنگام گفت و گو تجربه می کنند با چالش های متعددی در یادگیری و بکار بردن زبان خارجی مواجه می شوند. این مسئله بیشتر در بین زبان آموزان زبان انگلیسی رایج است و باعث می شود این افراد برای دستیابی به مهارت های گفتاری بالا در هنگام گفت و گو دچار مشکلاتی شوند که این مشکلات شامل احساس اضطراب و نگرانی، اشتباهات دستوری، استفاده محدود از واژگان، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس است و از همه مهم تر باعث مختل شدن ارتباط موثر با دیگران می شود.
لذا، هدف از این تحقیق بررسی تاثیر مباحثه ساختارمند موضوعات علمی بر اضطراب گفتاری زبان آموزان زبان خارجی است. این تحقیق با طرح شبه آزمایشی انجام شده است که در آن چهل و هشت زبان آموز زبان انگلیسی به صورت غیرتصادفی از طریق نمونه گیری آسان (در دسترس) انتخاب شدند تا در کلاس آنلاین مکالمه شرکت کنند. آن ها به دو گروه تقسیم شدند: گروه آزمایش و گروه کنترل. در گروه آزمایش مباحثه ساختارمند موضوعات علمی برای تدریس مکالمه استفاده شد، در حالی که در گروه کنترل مکالمه به روش سنتی به زبان آموزان آموزش داده شده است. در ابتدا قبل از شروع کلاس های دو گروه سطح اضطراب گفتاری زبان آموزان از طریق پرسشنامه ای که به آن ها ارائه شد اندازه گیری شد و سپس بعد از اتمام ده جلسه از کلاس های مکالمه در هر دو گروه، مجدداً پرسشنامه ای به آن ها ارائه شد تا میزان اضطراب گفتاری آنها بعد از بکارگیری مباحثه ساختارمند موضوعات علمی در گروه آزمایش و روش سنتی در گروه کنترل سنجیده شود. داده های این تحقیق با استفاده از آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نتایج این بررسی نشان داد در گروه آزمایش بر خلاف گروه کنترل، سطح اضطراب گفتاری زبان آموزان زبان خارجی کاهش پیدا کرده است. یافته های این تحقیق می تواند به عنوان الگویی مفید برای زبان آموزان در کاهش اضطراب گفتاری زبان خارجی و افزایش مهارت گفتاری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این روش می تواند برای معلمان مفید باشد تا این راهکار را در کلاس های خود به کار ببرند و عملکرد زبان آموزان را در مهارت گفتاری بهبود بخشند و اضطراب گفتاری آنها را کاهش دهند. علاوه بر این، نویسندگان کتب درسی می توانند از این راهکار در کتاب ها و تمرین های موجود در آن استفاده کنند تا اضطراب گفتاری زبان آموزان که یک مسئله مهم محسوب می شود را کاهش داده و مهارت گفتاری زبان آموزان را ترویج دهند.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#مباحثه ساختارمند موضوعات علمی؛ اضطراب گفتاری در زبان خارجی؛ زبان آموزان زبان انگلیسی
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: