پایان نامه > کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود > صنایع و مدیریت > مقطع کارشناسی ارشد > سال 1401
پدیدآورندگان:
حامد خسروان [پدیدآور اصلی]، سید علی استوار نامقی[استاد راهنما]
چکیده:
معلمان تازه کار با شروع کار خود به عنوان معلم، عمدتا دچار شوک ناشی از کارایی یا شوک ورود به کار می شوند praxis) shock ( که نوعی احساس غافلگیری یا شوکه شدن در مواجه با واقعیت تدریس است. شوک کارایی، می تواند تأثیرات منفی در زندگی شخصی و حرفه ای معلمان بگذارد که غلبه بر این مشکلات مستلزم دانش کافی در مورد نشانه ها، ریشه ها و چالش هایی است که باعث ایجاد آن میشود. هدف این مطالعه استفاده از یک متد ترکیبی (کمی و کیفی) برای تحقیق در مورد تجربه شوک کارایی معلمان زبان انگلیسی و عواملی است که منجر به ایجاد آن می شود، به همراه تهیه و اعتبار سنجی یک پرسشنامه معتبر که قادر به اندازه گیری میزان و کیفیت شوک حس شده باشد. شرکتکنندگان در بخش کیفی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و دادههای جمعآوریشده در راستای طرح پژوهشی توصیفی پدیدارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مهمترین عوامل مؤثر در شوک پراکسیس عبارتند از: احساس بی کفایتی، شرایط نامناسب کاری، فقدان اختیار عمل، سوپروایزر و بی توجهی به کیفیت آموزش. علاوه بر این، برای بخش کمی مطالعه که با هدف طراحی و اعتبارسنجی یک پرسشنامه برای اندازهگیری منابع ایجاد شوک کارآیی معلمان زبان ایجاد شده بود، از دادههای تولید شده در قسمت کیفی استفاده شد. پرسشنامه 31 سئوالی با پاسخ های درجه بندی شده بر اساس لیکرت 5 درجه ای بین 152 معلم زبان انگلیسی از موسسات زبان و مدارس مختلف توزیع شد. تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از بسته آماری Lisrel 8.5 اجرا شد. مدل نهایی از طریق مدل سازی معادلات ساختاری آزمایش شد. برای به دست آوردن اعتبار بیشتر، مدل بدست آمده با استفاده از روش اصلاح مسیر تصحیح شد. مدل پیشنهادی برازش خوبی با داده های تجربی داشت و شاخص های پایایی و روایی آن قابل قبول بودند. نتایج حاصل از این مطالعه همچنین به وجود شکاف بین سطح آمادگی قبل از تدریس و ویژگیهای واقعی حرفه تدریس دلالت داشت. توصیه برای تحقیقات آتی باید شامل تمدید چارچوب زمانی مطالعه و اجرای مطالعات مشابه و نیز بررسی مسئله از دیدگاه افراد مختلف مانند اساتید دانشگاه، برنامهنویسان درسی و کارکنان مدرسه باشد.
کلید واژه ها (نمایه ها):
#-
محل نگهداری: کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود
یادداشت: حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.
تعداد بازدید کننده: