اخبار و رویدادها: ارائه محصول جدید از شرکت دانش بنیان نانوشات دانشگاه

ارائه محصول جدید از شرکت دانش بنیان نانوشات دانشگاه
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹- ۱۲:۰۳:۴۶

ارائه محصول جدید از شرکت دانش بنیان نانوشات دانشگاه

شرکت دانش بنیان نانوشرق ابزار توس (نانوشات) محصول جدیدی را تحت عنوان "سیستم شتابدهنده هوازدگی" به بازار ارائه می دهد.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دکتر حمید هراتی زاده مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانو شرق ابزار توس (نانوشات) مستقر در مرکز رشد و فناوری‌های نوین این دانشگاه، از ارائه دستاوردی جدید در این شرکت با عنوان «سیستم شتابدهنده هوازدگی» به بازار ایران خبر داد.

روابط عمومی دانشگاه به همین منظور طی گفتگویی با دکتر هراتی زاده به آشنایی بیشتر دستاورد فوق پرداخته است.

آقای دکتر، لطفا در خصوص معرفی «سیستـم شتـابـدهنـده هـوازدگــی» توضیح بفرمایید.

در خصوص معرفی دستاورد مدنظر با عنوان سیستـم شتـابـدهنـده هـوازدگــی«Accelerated Weathering System» باید اشاره کنم که، هرساله بخشی از تولید ناخالص ملی کشورها صرف تعمیر و نگهداری سیستم ها و تجهیزاتی می شود که اگر کارایی، استحکام و طول عمر بیش تری در برابر عوامل طبیعی و فرآیندهای به وجود آمده ناشی از آن (مانند خوردگی) داشتند بسیاری از هزینه های ذکر شده عملا حذف می شدند.

با توجه به این موضوع اهمیت تولید مواد با کیفیت و مقاوم، با ماندگاری بالا و ضرورت انجام فرآیندهای استاندارد سازی و کنترل کیفی، نیاز به بازسازی و یا شبیه سازی پدیده های محیطی دارد و به همین دلیل به شکل گسترده ای از سیستم های شبیه ساز در انجام امور پژوهشی و کنترل کیفی و یا استاندارد سازی محصولات صنعتی استفاده می شود.

 

هدف از انجام فرآیندهای شبیه سازی چیست؟

منظور از فرآیندهای شبیه سازی، بازسازی و ایجاد شرایط خاص محیطی به کمک دستگاه ها و تجهیزاتی است که هدف از آن، مطالعه رفتار و خصوصیات مواد، قطعات و ابزارهایی است که بصورت طبیعی امکان فراهم آوردن آنها میسر نیست (مانند تست قطعات هواپیما در شرایط دمایی و فشاری خاصی که هواپیما در عمل هنگام پرواز با آن مواجه است) و یا یکسان سازی شرایط تست هایی که برای استاندارد سازی ضروری است.

 

آیا سیستم های شبیه ساز شرایط جوی موردنیاز تاکنون از کشورهای خارجی خریداری شده است؟

بله، سیستم های شبیه ساز شرایط جوی مورد نیاز سازمان ها و صنایع کشور، تاکنون از شرکت های خارجی خریداری می شدند که در حال حاضر بسیاری از سازمان ها و صنایع، بدلیل شرایط خاص کشور و عدم پشتیبانی فنی شرکت های خارجی از تجهیزاتی که قبلا از آنها خریداری شده است، برای تامین قطعات، تعمیرات و یا خرید تجهیزات جدید شبیه ساز هوازدگی مصنوعی، دچار مشکلات جدی شدند.

 

در حال حاضر در راستای بومی سازی این قبیل محصولات چه اقدامی صورت گرفته است؟

دلایل ذکر شده در بالا، شرکت دانش بنیان نانو شرق ابزار توس (نانو شات) را به سمت بومی سازی و توسعه تکنولوژی ساخت سیستم های شبیه ساز شرایط جوی در کشور از طریق طراحی و ساخت دستگاه «سیستم شتابدهنده هوازدگی» سوق داده است. در همین راستا و با توجه به تجربیات و تخصص پژوهشگران تیم فنی و R&D این شرکت،  بویژه در زمینه طراحی و ساخت سیستم های تحقیقاتی و صنعتی مشابه مانند شبیه ساز های خورشیدی و سیستم های کنترل اتمسفری، طراحی و ساخت «سیستم شتابدهنده هوازدگی» جهت انجام تست های لازم به استناد استاندارد 12292 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران انجام شد.

 

در خصوص حوزه کاربرد و بازار هدف این دستگاه اشاره بفرمایید.

 علاوه بر کاربردهای این سیستم در مراکز پژوهشی و آزمایشگاه های استاندارد، در بسیاری از مراکز صنعتی جهت انجام تست های کنترل کیفی از دستگاه های شتابدهنده هوازدگی استفاده می شود. برای مثال جهت استاندارد سازی و کنترل کیفی در موارد زیر مورد بهره برداری قرار می گیرد:

  • قطعات بخش بیرونی خودرو که در معرض تابش آفتاب و شرایط محیطی هستند مثل لاستیک، رنگ بدنه، پوشش های صندلی و داشبورد،
  • ظروف بسته بندی و بطری های نوشابه، آبمیوه و آب معدنی و ... در صنایع غذایی
  • بسیاری از محصولات صنایع لاستیکی، پلاستیکی و پلیمری که در فضای بیرونی و در معرض تابش آفتاب و شرایط جوی قرار دارند (مانند اسباب بازی هاو تجهیزات تفریحی پارکها، چمن مصنوعی، روکش کابل های برق و صدها محصول دیگر)
  • مصالح بکار رفته در نمای بیرون ساختمانها مانند پنجره های UPVC و پوشش های نما
  • تجهیزات نظامی و هوا فضا مانند قطعات هواپیما و تجهیزاتی که زمان طولانی در شرایط جوی خاص مانند فشار کم، یخ زدگی و طوفان قرار دارند.
  • صنایع رنگ و پوشش به ویژه محصولاتی که در شرایط جوی خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  • 89

 

12345