اخبار و رویدادها: با مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه بیشتر آشنا شوید.

با مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه بیشتر آشنا شوید.
یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹- ۱۴:۱۵:۲۶

با مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه بیشتر آشنا شوید.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به اهمیت رونق كسب و كارهای نوآورانه و گسترش فعالیت هایی از جنس كارآفرینی، اقدام به ارائه اطلاعاتی جهت شناخت بیشتر مركز رشد و فناوری های نوین این دانشگاه نموده است.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با توجه به اهمیت رونق كسب و كارهای نوآورانه و گسترش فعالیت هایی از جنس كارآفرینی ضمن گفت و گو با دکتر اسمعیل محمودی رئیس مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه اقدام به ارائه اطلاعاتی جهت شناخت بیشتر این مرکز نموده است.

مركز رشد به چه مراكزی گفته می شود؟

دکتر محمودی در ابتدا این گفتگو مراكز رشد و فناوری های نوین را اینگونه تعریف نمود: مركزی كه جهت حمایت از تجاری سازی طرح های مبتنی بر نوآوری, نیازمحور و محصولات پژوهشی ایجاد شده است. این مركز عمدتا در كنار یك مركز تحقیقاتی یا دانشگاهی فعالیت می نماید و خدمات و پشتیبانی های لازم (اعم از فنی و غیر فنی) را برای تبدیل یك محصول یا ایده اولیه به محصول قابل عرضه به بازار فراهم می كند.

دانشگاه صنعتی شاهرود و پارک علم و فناوری استان سمنان

دکتر محمودی ضمن بیان این موضوع که مراكز رشد ابزارهاى مطمئنى براى تبديل نوآوريها و دستاوردهاى تحقيقاتى به محصولات و نيز ترغيب كارآفرينى و توسعه فناوری بويژه از نوع پيشرفته هستند، بیان داشت: مراکز رشد جهت حمایت از تجاری سازی طرح های نوآور، نیازمحور و محصولات پژوهشی عمدتا در کنار مرکز تحقیقاتی یا دانشگاهی ایجاد می شوند و خدمات و پشتیبانی های لازم برای تبدیل محصول یا ایده اولیه به محصول قابل عرضه به بازار یا صنایع کوچک را فراهم می کنند. وی همچنین توضیح داد: در سرتاسر جهان، شرکت ها و کسب و کارهای کوچک به علت انعطاف پذیری بالا، مدیریت کارآمد و خطر پذیری کمتر اجزاء مهم رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال هستند و مراكز رشد به عنوان مهترین بخش جهت حمایت از ایده ها و تبدیل آن به صنایع كوچك به حساب می آیند. هم اكنون بیش از 3000 مركز رشد در دنیا وجود دارد كه عمدتا در كشورهای پیشرفته استقرار دارند.

با تاریخچه مرکز رشد فناوری های نوین آشنا شویم.

به گفته دکتر محمودی مرکز رشد فناوری های نوین، تحت عنوان یک مرکز مشترک بین دانشگاه صنعتی شاهرود و پارک علم و فناوری استان فعالیت می نماید. ایشان به آغاز فعالیت این مرکز اشاره نمود و گفت: این مرکز با رویکرد دانشگاه جهت عمق بخشیدن موضوع فناوری در پروژه های تحقیقاتی، با امضاء یک تفاهم نامه بین دانشگاه و پارک از سال 139۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی دانشگاه به همراه پارک در محیط دانشگاه از تاریخ امضاء تفاهم نامه صورت گرفت.

رئیس این مرکز به حمایت بی دریغ مجموعه دانشگاه و پارک و همچنین استقبال خوب فناوران دانشگاهی از پاییز سال 1395 پرداخت و ادامه داد: در سال 1396با شروع حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین، کلیه فضاهای کارگاهی و اداری ساختمان مرکز رشد به طور کامل در اختیار فناوران دانشگاهی قرار گرفت.

آشنایی با ساختمان مرکز رشد فناوری های نوین واقع در پردیس مهندسی دانشگاه صنعتی شاهرود

دکتر محمودی در پاسخ به چگونگی آغاز فعالیت رسمی این مرکز، به بیان مختصری از اقدامات صورت گرفته در طی چند سال اخیر پرداخت و توضیح داد: هیئت رئیسه دانشگاه در تیرماه 1397 مجوز رسمی فعالیت آزادانه اعضاء هیئت علمی در واحدهای فناوری را صادر گردید و هیئت ممیزه دانشگاه شیوه نامه تخصیص امتیاز پژوهشی را تصویب کرد و امتیازات تشویقی برای اعضاء هیئت علمی و دانشجویان برای فعالیت در مرکز رشد منظور گردید. وی همچنین ادامه داد: در همین سال، با حمایت دانشگاه، پژوهشکده دانشجویی دانشگاه به سمت حمایت از تیم های پیش رشد سوق داده شد تا از محل بودجه این پژوهشکده، بخشی از سرمایه ی اولیه واحدهای پیش رشدی تامین گردد. با اوج گرفتن فعالیت مرکز رشد، تفاهم نامه پیشین در پاییز سال 1397 به قرارداد همکاری تبدیل شد و بر مبنای این قرارداد، در ابتدای پاییز سال 1399، مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صادر گردید و مرکز رشد، فعالیت رسمی خود را تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت مشترک بین دانشگاه و پارک آغاز نمود.

لازم به توجه است؛ کلیه اعضاء هیئت علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شاهرود در هر سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، همچنین کلیه شرکت های دانشگاهی این دانشگاه می توانند از خدمات این مرکز استفاده نمایند.

چه خدماتی در مرکز رشد دانشگاه انجام می شود؟

رئیس مرکز رشد دانشگاه در راستای حمایت از متقاضیان نوپای حوزه فناوری، به ارائه خدمات با تقاضای متقاضی و با هزینه پایین اشاره نمود و تاکید کرد: در مرکز رشد فناوری های نوین، با همکاری مشترک دانشگاه و پارک، خدمات زیر به واحدهای متقاضی ارائه می گردد.

مشاوره مالی کسب و کار، جذب سرمایه گذار، خدمات و محصول

خدمات آموزشی، تامین فضای جلسات و دوره های آموزشی

 خدمات تامین دفتر، لوازم اولیه دفتری و محیط کارگاهی سبک

خدمات سرمایه اولیه پیش رشد و تولید نمونه اولیه محصول

خدمات منشی گری و تامین نیروی متخصص

خدمات تبلیغات، برگزاری نمایشگاه  و ارائه محصول به بازار

ارائه معافیت های مالیاتی و گمرکی به واحدهای دانش بنیان

جذب تیم های فعال مرکز کارآفرینی و شتاب دهنده شاهکار دانشگاه

راهبردهای جذب مخاطب چگونه است؟

روابط عمومی دانشگاه با توجه به اینکه در راستای جذب مخاطب از جامعه هدف، فرهنگ سازی نقش بسیار پر رنگی را ایفا می نماید، به اهمیت این موضوع در این مرکز پرداخت. به گفته دکتر محمودی فرهنگ سازی در حوزه ایجاد فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی ابتدا در جامعه شکل می گیرد و دانشگاه نیز با آگاهی از نقش خود در این موضوع، با استراتژی های زیر، تصمیم به جذب مخاطب از جامعه هدف گرفته است:

تشویق پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی کاربردی و بازار محور

برگزاری رویدادهای مساله محور با صنایع بزرگ

برگزاری رویدادهای استارت‌آپی و ایده‌شو

حمایت از تیم‌های مستقر در مرکز کاراشتراکی شاهکار 

فعالیت و تعهدات مرکز رشد تا کنون

رئیس مرکز رشد و فناوری های نوین دانشگاه مطابق با آمار خوداظهاری واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد، بیان نمود: تا کنون در مرکز رشد فناوری های نوین، برای 62 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است و تعداد 76 محصول و خدمت ارائه شده به بازار تولید شده است.

آمار ورود و خروج شرکت های مرکز رشد فناوری های نوین از سال 1394 تا 1398

روابط عمومی طی این گفتگو همچنین جویا شد که در سال اخیر به طور متوسط 16 واحد فناوری در مرکز رشد مستقر بوده اند که 6 واحد از آن ها دانش بنیان بوده اند. امید است پیرو تعهدات مجوز صادره از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تا پاییز سال 1404، تعداد 82 واحد فناوری که 32 واحد آن در مرحله رشد مقدماتی و 50 واحد آن در مرحله رشد باشند در این مرکز مستقر گردند.

زمینه های تخصصی مرکز رشد به چه صورت است؟

دکتر محمودی در این مصاحبه به برخی زمینه های تخصصی شرکت های مستقر در مرکز رشد تاکنون پرداخت و به تفکیک اشاره نمود: هوش مصنوعی، پردازش تصویر، دوربین های پلاک خوان و تشخیص چهره، اندازه گیری و پرتوسنجی به کمک تجهیزات هسته ای (تنها شرکت خصوصی دارای مجوز بهره برداری در صنایع هسته ای درکشور)، طراحی و ساخت تجهیزات نانو، شبیه سازهای خورشیدی و سنسورهای بیوگاز، طراحی و ساخت کوره های خلع و آب و شیرین کن های صنعتی، خدمات در حوزه انرژی خورشیدی و سایر انرژی های تجدیدپذیر، ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه پلاسما، طراحی و ساخت توربین های بادی، پرینت سه بعدی و ساخت نمونه و قالب و ریخته گری قطعات پیچیده فلزی، طراحی و ساخت تجهیزات تولید نانو حباب و به کارگیریی و ارائه خدمات آن در صنایع مرتبط، تدوین، تهیه و توزیع محتویات کمک آموزشی، برگزاری دوره های تخصصی فنی و مهندسی و ساخت تجهیزات هوشمند، منابع آب، عمران و جاده سازی، طراحی ساخت اینورترها و کانورترهای اتوماسیون صنعتی، هوشمند سازی تجهیزات آبیاری، واردات و صادرات مواد معدنی به روسیه، جستجوی اینترنتی کالا و تجهیزات، طراحی و ساخت سامانه های دینامیکی، خدمات در حوزه پزشکی، گردشگری و بورس برخی از زمینه های تخصصی شرکت های مستقر در مرکز می باشد.

شرایط اولیه جذب در این مرکز چگونه است؟

در پایان این گفتگو دکتر محمودی به شرایط اولیه متقاضیان جهت ورود به دوره های رشد و پیش رشد پرداخت و ضمن تاکید بر این موضوع که  این شرایط به منظور ایجاد ساختار سازمانی اولیه گروه هاست و به منظور ایجاد محدودیت تدوین نهایی نشده اند، برشمرد:

داشتن گروه كارى متناسب با ایده محوری: گروه کاری هماهنگ و متناسب هر ایده ای را به سرانجام می رساند.

داشتن ايده محورى مبتنی بر نیاز بازار: ايده محورى، محصولى است كه واحد مستقر در مرکز رشد در طى مدت خاص توسعه داده و به محصول نهایی قابل عرضه تبدیل می کند.

نوآورى فناورانه: تحقق ايده محورى مستلزم نوآورى در حوزه فناورى باشد.

داشتن طرح كسب و كار براى ايده محورى: اين طرح، علاوه بر تشريح ابعاد و ارزش علمى-فنى ايده محورى، اقتصادى بودن سرمايه گذارى بر روى آن را توجيه مى كند.

لازم به توجه است؛ جهت اطلاع از مراحل و نکات ضروری جهت جذب و استقرار مرکز رشد، به وبسایت دانشگاه صنعتی شاهرود، بخش معاونت پژوهشی و سپس مرکز رشد فناوری های نوین ورود نمایید.

آدرس فیزیکی  و آدرس اینترنتی جدید و قدیم مرکز رشد:

دانشگاه صنعتی شاهرود، ضلع جنوب شرقی پردیس مهندسی و فناوری های نوین

آدرس اینترنتی قدیم:

https://shahroodut.ac.ir/fa/sec/index.php?id=33

آدرس اینترنتی جدید:

https://ati.shahroodut.ac.ir


کلمات کلیدی: #پژوهش #مرکزرشد #فناوری #تحقیق #مصاحبه #معرفی #دانشگاه #صنعتی #محمودی #دانشجو #اشتغال #کسبوکار #ایده #خلاقیت
12345