اخبار و رویدادها: نشست مجازی روسای دانشگاه ها با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

نشست مجازی روسای دانشگاه ها با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹- ۱۳:۴۰:۵۳

نشست مجازی روسای دانشگاه ها با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در در نشست مجازی با روسای دانشگاه ها، اظهار داشت: در موضوع «مدیریت استانی آموزش عالی» اصل بر تفویض اختیارات از سطح ستاد وزارت به استان‌هاست که در این راستا دبیرخانه اجرایی شدن این موضوع در دانشگاه بزرگ مرکز استان به عنوان دانشگاه مادر یا معین صورت می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی، در  نشست مجازی که با روسای دانشگاه ها در روز سه شنبه 9 دی ماه جاری در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، در مقدمه سخنان خود اظهار داشت: علی‌رغم وجود مشکلات متعدد و عدم پیش‌بینی امکانات و زیرساخت‌ها طی سالیان گذشته، امروزه توفیقات خوبی در حوزه آموزش عالی حاصل شده که نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه است.

وزیر علوم، در ادامه با تاکید بر اهمیت اجرای طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی و با اشاره به اینکه دو موضوع «ساماندهی آموزش عالی» و «مدیریت استانی آموزش عالی» با هم تفاوت دارند، تصریح کرد: در موضوع «مدیریت استانی آموزش عالی» اصل بر تفویض اختیارات از سطح ستاد وزارت به استان‌هاست که در این راستا دبیرخانه اجرایی شدن این موضوع در دانشگاه بزرگ مرکز استان به عنوان دانشگاه مادر یا معین صورت می‌گیرد.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: مدیریت این موضوع در استان‌ها به صورت شورایی است و مباحث پس از بررسی تصمیم‌گیری می‌شوند و برای اجرا توسط دانشگاه معین هدایت می‌شود و در این خصوص به هیچ عنوان قصد حذف و یا کاهش مسئولیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز کوچک را نداریم.

وی با بیان اینکه همه مسئولیت‌ها قابلیت تفویض شدن به استان‌ها را ندارند، گفت: در این راستا فرصتی در اختیار روسای دانشگاه‌ها و مدیران موسسات گذاشته شد که مجموع نظرات و پیشنهادات مراکز آموزش عالی استان خود را پس از جمع‌بندی، به ستاد وزارت منتقل کنند تا پس از بررسی نهایی در سطح ستاد، تفویض اختیار موارد اعلام گردد.

وزیر علوم، همچنین با اشاره به موضوع ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها گفت: باید کیفی‌سازی و ارتقای کیفیت سیستم آموزش عالی در راستای ماموریت‌های شناخته شده اتفاق بیفتد؛ لذا با نگاه به جایگاه ملی سیستم آموزش عالی کشور باید مبنای کیفی‌سازی احصاء ماموریت‌ها باشد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که از امکانات و زیرساخت‌های ایجاد شده نباید صرفاً برای چند تحقیق ساده استفاده کرد و باید به عنوان یک مزیت دیده شود و همواره مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در این راستا برای تحقق تک‌تک برنامه‌ها و اهداف در جهت تعالی سیستم آموزش عالی، هدفمند تلاش کنیم.

به گفته وی، در اجرای برنامه‌ها حتماً باید توجه ویژه‌ای برای آینده دانشگاه‌ها و آموزش عالی نسل بعد داشته باشیم و هدف‌گذاری‌ها باید دقیق و بر اساس برنامه پیش رود تا بتوانیم مسئولیت خود را در این مقطع زمانی حساس، به نحو احسنت انجام دهیم.

دکتر غلامی در پایان افزود: دانشگاه‌ها باید کارگروه ویژه آینده‌پژوهی برای نگاه به آینده و ترسیم جایگاه خود در مقاطع زمانی مشخص در آینده داشته باشند و در این راستا از ظرفیت خوب اساتید جوان، پیشکسوت، با تجربه و توانمند در حوزه مطالعات آینده پژوهی در کارگروه‌ها استفاده کنند. همچنین در کنار همه برنامه‌های کلانی که به عنوان برنامه‌های فرادستی اجرا می‌شود، توجه به آینده نیز مدنظر دانشگاه‌ها قرار گیرد تا در جهت کمک به اصلاح و ترمیم برنامه‌ها، اقدامات خوبی قبل از پایان سال جاری اتفاق بیفتد.‌‌‌‌‌‌‌

دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد سیاست‌گذاری های کلان آموزش عالی در دوران پساکرونا گفت: در این زمینه چندین طرح اجرا شده است که به صورت مشاوره ای از نتایج انها استفاده میکنیم، همچنین نظام نامه یادگیری الکترونیکی در دست تهیه است که اگر روسای محترم به۶پرسش اساسی جواب بدهند ما را در تکمیل و تصحیح نظام نامه کمک می کند در سیاست‌گذاری کلان در دوران پساکرونا موثر است.

12345