اخبار و رویدادها: حضور دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی لایدن ۲۰۲۰

حضور دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی لایدن ۲۰۲۰
شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹- ۰۶:۴۸:۰۳

حضور دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی لایدن ۲۰۲۰

لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی خود را منتشر کرد و تعداد ۳۶ دانشگاه ایران از جمله دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع یک هزار دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: نظام رتبه‌بندی لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی خود را منتشر کرد. در رتبه‌بندی سال جاری این نظام، تعداد ۳۶ دانشگاه از جمله دانشگاه صنعتی شاهرود از ایران در جمع یک هزار و ۱۷۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. گفتنی است در سال ۲۰۱۹ ۲۶ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور داشتند.

دهقانی اظهار داشت: لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس شاخص‌های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌دهد. لذا در سال ۲۰۲۰، دانشگاه‌های دنیا در ۲۰ شاخص و در قالب چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در لایدن مورد رتبه بندی قرار گرفتند.

سرپرست ISC گفت: نظام رتبه بندی لایدن بر خلاف سایر نظام‌های رتبه بندی موجود در سطح دنیا برای دانشگاه‌های حاضر در نظام خود رتبه‌ای واحد محاسبه نمی‌کند، بلکه دانشگاه‌ها در کلیه معیارها و شاخص‌های موجود در نظام لایدن رتبه بندی می شوند.

وی گفت: از این رو یکی از ویژگی‌های رتبه بندی لایدن این است که این رتبه بندی به دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تاثیر کلیه شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آنها است، اختصاص نمی‌دهد بلکه، لایدن برای کلیه دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: ایران با حضور ۳۶ دانشگاه در این نظام رتبه بندی، همچون سال‌های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در اختیار خود دارد. پس از ایران، ترکیه و مصر به ترتیب با ۳۰ و ۷ دانشگاه رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

 

12345