اخبار و رویدادها: برگزاری اولین دوره از همایش سالانه کانسارهای ایران

برگزاری اولین دوره از همایش سالانه کانسارهای ایران
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸- ۱۵:۲۶:۰۷

برگزاری اولین دوره از همایش سالانه کانسارهای ایران

آئین افتتاحیه اولین دوره از همایش سالانه کانسارهای ایران، در محل دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، آئین افتتاحیه اولین دوره از همایش سالانه کانسارهای ایران، پی‎جویی و اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازاریابی، مربوط به گوهرسنگ‌های ایران صبح روز چهارشنبه 16 بهمن‎ماه ۱۳۹۸ در محل دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک این دانشگاه برگزار شد.

IMG_0069

در ابتدای این مراسم دکتر آرزو عابدی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه و دبیر علمی این همایش ضمن خیر مقدم به بیان گزارشی از روند علمی این همایش پرداخت.

دکتر محمد مهدی فاتح رئیس دانشگاه در این مراسم ضمن خیر مقدم و گرامیداشت یاد و خاطره ایام دهه فجر و شهیدان انقلاب اسلامی و همچنین مشکلات موجود از طرف تحریم ها و دشمنان ایران، یادآور شد: باید برای از گذر از این شرایط متکی به خود باشیم و با خودباوری رشد نمائیم و در صحنه بین المللی جایگاه خود را داشته باشیم.

ایشان اقتدار یک ملت را در راستای تلاش، ایمان، خودباوری و تکیه به نیروهای خودی و کسب مدارج علمی و فناوری دانست. وی با اشاره به پیشرفت در بخش های هسته ای، موشکی، نانو و .. افزود: باعث خوشحالی است که این همایش توجه ویژه ای به موضوع کارآفرینی دارد.

رئیس دانشگاه با اشاره به قطب علمی معدن در این دانشگاه، تاکید کرد: دانشکده معدن دانشگاه صنعتی شاهرود یکی از دانشکده های پیشرو در معدن کشور به حساب می آید، به نحوی که با تلاش های مداوم توانستند قراردادهای تحقیقاتی در سطح ملی با سلزمان ها، وزارت خانه ها و .. منعقد نمایند. ایشان با تاکید بر فعالیت های علمی و پژوهشی اساتید از جمله قرارگیری دو نفر از اساتید این دانشگاه در جمع دانشمندان یک درصد برتر جهان، عنوان کرد که با فعالیت های اساتید جایگاه جهانی بیش از گذشته رشد خواهد داشت.

دکتر فاتح: دانشگاه باید بر اساس تقاضا محوری حرکت کند.

دکتر فاتح در ادامه بیان نمود: یکی از کارهای اصلی دانشگاه، بحث کارآفرینی و اشتغال زایی و فعالیت های استارتاپی است که با ایجاد ساختارهای سازمانی، به دنبال حل مشکل کار و اشتغال دانشجویان می باشد و لازم است که مهارت افزایی و دانش پژوهی را در سطح دانشجویان افزایش دهیم.

دکتر محمد جواد پیش­بین رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ های قیمتی نیز در خصوص نقش و جایگاه استاندارد در گوهرشناسی و جواهر به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان در ابتدا به اهمیت استاندارد و نقش آن در زندگی بشر و جامعه امروزی پرداخت و نقش آن را در بهینه سازی کالاها و ایجاد بازار مصرف، مناسب عنوان نمود. ایشان در ادامه در خصوص جمع بندی فیروزه و نحوه طبقه بندی آن توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر فریبرز مسعودی رئیس قطب گوهرشناسی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در خصوص اهمیت توجه به مفهوم معدن تا بازار در رشد اقتصادی و تجارت گوهر سنگ های ایران سخنرانی نمود. وی درباره گردش مالی تجارت جهانی سالیانه گوهر سنگ اشاره کرد و جایگاه آن را در مقایسه با نفت بیان و به اهمیت موضوع تجاری گوهرسنگ ها پرداخت.

وی در خصوص چگونگی اکتشاف، استخراج، بهره برداری و فرآوری و نهایتا در بخش زنجیره تولید و بازار این صنعت توضیحاتی ارائه نمود. ایشان با اشاره به چرخه تولید جواهرات از معدن تا بازار و اهمیت و نقش بازاریابی تاکید داشت و عنوان کرد: مواقعی که این چرخه به درستی طراحی نشود محصول نهایی دست تولید کننده خواهد ماند.

دکتر مسعودی در پایان گفت: در خصوص مسائل زیست محیطی و جامعه بشری که حاشیه معدنکاری گوهرسنگ ها وجود دارد را باید مدنظر قرار دهیم که بتوانیم توسعه پایدار را در این صنعت ایجاد کنیم و افراد تصمیم گیر در کنار هم باشند تا تصمیم درست در مسیر صحیح قرار گیرد.

لازم به ذکر است به منظور بهره‎مندی بیشتر از تجربیات متخصصین معدن و علوم زمین "مجموعه کارگاه‎های آموزشی متالوژنی ایران" به "همایش سالانه کانسارهای ایران پی‎جویی و اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازاریابی" تبدیل شده است.

در پایان آئین افتتاح و حاشیه این همایش نمایشگاه کانسارهای گوهر سنگ افتتاح و توسط شرکت کنندگان بازدید به عمل آمد.


کلمات کلیدی: #همایش #کانسارهای #ایران #دانشگاه #صنعتی #شاهرود #دانشکده #معدن #نفت #ژئوفیزیک
12345