اخبار و رویدادها: اخد تاییدیه آزمایشگاه همکار استاندارد توسط آزمایشگاه تخصصی انرژی دانشگاه

اخد تاییدیه آزمایشگاه همکار استاندارد توسط آزمایشگاه تخصصی انرژی دانشگاه
سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸- ۰۸:۳۲:۱۸

اخد تاییدیه آزمایشگاه همکار استاندارد توسط آزمایشگاه تخصصی انرژی دانشگاه

اخد تاییدیه آزمایشگاه همکار استاندارد توسط آزمایشگاه تخصصی انرژی دانشگاه صنعتی شاهرود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، آزمایشگاه تخصصی انرژی در سال 1397 در این دانشگاه و با همکاری شرکت سولارکار تجهیز و راه اندازی گردید، که از جمله اهداف راه­اندازی این آزمایشگاه انجام پژوهش های کاربردی، برگزاری دوره های آموزشی و ارائه ی خدمات تخصصی و مشاوره ای در زمینه انرژی و ارتباط موثر با صنایع می­باشد.

یکی از زمینه های کاری این آزمایشگاه موضوع انرژی خورشیدی و تجهیزات وابسته است و بر همین اساس بخش فضای باز این آزمایشگاه به مساحت 450 متر مربع به این مهم اختصاص داده شد و  با خرید تجهیزات پیشرفته اندازه گیری، امکان انجام آزمون های استاندارد فراهم گردید.

photo_۲۰۱۹-۰۹-۱۴_۱۵-۱۰-۲۷

به همین منظور روابط عمومی دانشگاه طی گفتگویی با دکتر محمد ضامن عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه به دریافت اطلاعات تکمیلی تاییدیه فوق الذکر پرداخت.

اهداف اولیه آزمایشگاه تخصصی انرژی

دکتر ضامن با توجه به اینکه بخش زیادی از تجهیزات سامانه های خورشیدی وارداتی می­باشد، یکی از نیازهای کشور را در زمینه آزمایشگاه معتمد استاندارد برای ارزیابی این تجهیزات عنوان نمود و گفت: خوشبختانه استانداردهای مربوطه توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و منتشر شده است. اما آزمایشگاه های همکار که بتوانند آزمون استاندارد به ویژه در بخش حرارتی خورشیدی را انجام داده و تاییدیه صادر نمایند در کشور وجود ندارد. از این رو یکی از اهداف اولیه آزمایشگاه تخصصی انرژی، دریافت تاییدیه استاندارد برای آزمون­های استاندارد و تبدیل شدن به آزمایشگاه همکار استاندارد بوده است.

تنها آزمایشگاه همکار در زمینه ارزیابی کلکتورهای خورشیدی

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک همچنین ادامه داد: با فراهم آوردن بستر مناسب برای این موضوع، درخواست ارزیابی آزمایشگاه برای انجام آزمون 7129 مربوط به کلکتورهای خورشیدی در سال 1397 ارسال و در بهمن ماه این ارزیابی توسط کارشناسان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت گرفت و با طی مراحل مربوطه و انجام اصلاحات در نهایت گواهی آزمایشگاه همکار از تاریخ 31 فروردین 1398 برای این آزمایشگاه به عنوان تنها آزمایشگاه همکار در زمینه ارزیابی کلکتورهای خورشیدی اخذ گردید.

لازم به ذکر است از این پس تولید کنندگان کلکتورهای خورشیدی می توانند با مراجعه به آزمایشگاه تخصصی انرژی دانشگاه صنعتی شاهرود تاییدیه محصول خود را از این آزمایشگاه دریافت نمایند. دریافت این گواهی نامه نشان از پتانسیل بالای آزمایشگاه های دانشگاه در ارایه خدمات تخصصی استاندارد دارد.

دکتر ضامن در نهایت از همه بخش های دانشگاه از جمله دانشکده مهندسی مکانیک، معاونت پژوهش و فناوری، معاونت اداری مالی و همه همکاران در آزمایشگاه برای دستیابی به این افتخار تشکر و قدردانی نمود.

روابط عمومی نیز این دستاورد را به جامعه دانشگاه صنعتی شاهرود تبریک عرض می نماید.

photo_۲۰۱۹-۰۹-۱۴_۱۵-۱۰-۳۲

 

 

12345