اخبار و رویدادها: دستاوردهای شرکت دانش بنیان شهاب دانشگاه صنعتی شاهرود

دستاوردهای شرکت دانش بنیان شهاب دانشگاه صنعتی شاهرود
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸- ۱۲:۵۳:۲۵

دستاوردهای شرکت دانش بنیان شهاب دانشگاه صنعتی شاهرود

شرکت دانش بنیان شهاب (شناسایی هوشمند الگوهای بصری) دانشگاه صنعتی شاهرود، با هدف ارتقای دانش فنی و بومی سازی سامانه های پردازشی هوشمند در حوزه‌های مختلف پردازش تصویر و بینایی ماشین فعالیت خود را از سال 1394 شروع نموده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، شرکت دانش بنیان شهاب (شناسایی هوشمند الگوهای بصری) واقع در ساختمان مرکز رشد پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه، با هدف ارتقاء دانش فنی و بومی سازی سامانه های پردازشی هوشمند در حوزه‌های مختلف پردازش تصویر و بینایی ماشین در اسفند سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز نمود.  

photo_۲۰۱۹-۰۶-۱۵_۱۲-۳۰-۳۱

روابط عمومی دانشگاه طی گفتگویی با دکتر حسین خسروی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و رباتیک این دانشگاه به شناخت بیشتر شرکت شهاب پرداخته است.

دکتر خسروی هدف کوتاه مدت شرکت را تولید محصول کنترل تردد هوشمند مبتنی بر خواندن پلاک و تولید کتابخانه های نرم افزاری مرتبط عنوان نمود و گفت: امید داریم بخش دیگری از این اهداف از جمله تولید نرم افزار احراز هویت با استفاده از چهره، تولید نرم افزار تشخیص پلاکهای کشورهای مختلف، ساخت دوربین مخصوص تشخیص پلاک، افزایش مشتریان داخلی و یافتن راهی برای حضور در بازار جهانی تا سال 1400 محقق شود.

مسئول شرکت دانش بنیان شهاب هدف بلند مدت این شرکت را توسعه در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط با پردازش تصویر و بینایی ماشین بیان کرد و افزود: فروش محصولات به کشورهای خارجی و توسعه نیروی انسانی پایدار به 50 نفر، چشم انداز 10 ساله ماست. 

در حال حاضر، شرکت شهاب در حوزه تولید نرم افزارها و ماژول های نرم افزاری هوشمند فعالیت می کند و مهمترین محصولات شرکت عبارتند از :

1-     آی پلاک ( سیستم کنترل تردد هوشمند و مدیریت پارکینگ)

2-     ساتپا - سامانه تشخیص پلاک ایرانی ( ماژول تشخیص پلاک )

3-     کتابخانه نرم افزاری تشخیص چهره (در دست توسعه)

4-     کتابخانه نرم افزاری تشخیص آتش

5-     کتابخانه نرم افزاری تشخیص لبخند

6-      پرشیانگار ( نرم افزار OCR فارسی )

7-     کتابخانه نرم افزاری تشخیص نوع خودرو (در دست توسعه)

8-     دوربین پلاک خوان شاهد (بدون نیاز به کامپیوتر)

photo_۲۰۱۹-۰۶-۱۵_۱۲-۳۰-۳۶

photo_۲۰۱۹-۰۶-۱۵_۱۲-۳۰-۴۱

دستاوردهای شرکت شهاب:

- اشتغال زایی (استخدام 4 نیروی دائمی بیمه شده و 4 نیروی پاره وقت)

-تولید کتابخانه های نرم افزاری متنوع مبتنی بر هوش مصنوعی

-ورود به حوزه سخت افزار با تولید نمونه آزمایشی دوربین پلاکخوان

-کسب در آمد تا دوبرابر مقدار پیش بینی شده در سال 1397، علی رغم مشکلات اقتصادی موجود کشور

-فروش محصولات شرکت به بیش از 110 شرکت فعال در حوزه کنترل تردد در سرتاسر کشور

معرفی تعدادی از محصولات شرکت:

1-     آی پلاک

امروزه مدیریت تردد یکی از نیازمندی های اکثر سازمان ها، مجتمع های مسکونی، عوارضی ها و پارکینگ های عمومی و اختصاصی است. در این راستا شرکت شهاب، نرم افزار مدیریت پارکینگ آی پلاک ( iPelak Parking Management ) با قابلیت های ویژه مخصوص مجتمع های مسکونی تولید و عرضه کرده است. این نرم افزار که با جدیدترین سکوی برنامه نویسی مایکروسافت (WPF) نوشته شده است، از موتور هوشمند تشخیص پلاک ساتپا که محصول این شرکت میباشد بهره می برد و قابلیت های زیر را داراست:

  • امکان تعریف مالکین (نام، توضیحات و تصویر مالک) به تعداد دلخواه
  • امکان تعریف خودرو به تعداد دلخواه
  • امکان تخصیص یک یا چند خودرو به هر یک از مالکین
  • اتصال خودکار به دوربین تشخیص پلاک
  • پردازش خودکار جریان (stream) دوربین و شناسایی پلاک به محض قرارگیری خودرو
  • ذخیره سازی اطلاعات تردد (تاریخ و ساعت ورود، مجاز بودن خودرو، تصویر پلاک، رشته پلاک و تصویر کامل خودرو)
  • امکان تعریف کاربران در سطوح مختلف
  • امکان تهیه گزارش در بازه های مورد علاقه
  • اتصال به راه بند و بازکردن آن برای خودروهای مجاز

2- ساتپا

دکتر خسروی در خصوص این محصول گفت: برای قرائت خودکار پلاکها، نیاز به یک سیستم پلاک خوان قوی داریم که حداقل خطای ممکن را داشته باشد. در این راستا ما از سال ۱۳۸۵، به سفارش یک شرکت فعال در حوزه کنترل تردد، کتابخانه ای به منظور تشخیص پلاک خودروها از روی تصویر تهیه کرده و مرتبا با تغییر پلاکها آن را به روز رسانی کرده ایم؛ به طوری که اکنون یکی از قویترین ماژولهای نرم افزاری پلاک خوان کشور است و بسیاری از شرکت های بزرگ فعال در حوزه مدیریت پارکینگ و عوارضی و سایر کاربردهای کنترل تردد، مشتری شرکت شهاب هستند. در کتابخانه‌ی پلاکخوان، شناسایی پلاک با استفاده از تکنیک های پیشرفته پردازش تصویر، شبکه عصبی و هوش مصنوعی صورت می گیرد و نتیجه به صورت یک رشته (فارسی و انگلیسی) و یک مستطیل حاوی مختصات پلاک گزارش می شود. 

در این ماژول نرم افزاری که به نام ساتپا (سامانه تشخیص پلاک ایرانی) شناخته می شود، از کتابخانه های متن باز OpenCV و libVLC و برخی کتابخانه های اختصاصی شرکت شهاب (مثل شبکه عصبی و ماژول استخراج ویژگی) استفاده شده است. کتابخانه OpenCV به منظور پردازش های مقدماتی تصویر و کتابخانه libVLC به منظور اتصال به انواع دوربین های تحت شبکه ( IP Camera ) مورد استفاده می باشند.

3- ماژول تشخیص آتش

آشکارسازی آتش به کمک دوربین های نظارتی از جمله کاربردهای پردازش تصویر است که می تواند جلوی خسارات گسترده مالی و احیانا جانی را بگیرد. کتابخانه تشخیص آتش، یک کتابخانه نوشته شده با ++C و OpenCV است که با تحلیل تصویر دریافتی از دوربین و ترکیب تکنیک های پردازش تصویر و شبکه عصبی، موقعیت دقیق آتش و حجم آتش را اطلاع می دهد. کتابخانه قابلیت استفاده در تمام زبان های برنامه نویسی ویندوز از جمله C#, C++, C و دلفی را دارد.

4- ماژول تشخیص لبخند

امروزه تکنولوژی تشخیص احساس کاربردهای گسترده ای در حوزه های مختلف پیدا کرده است. این تکنولوژی همانطور که در حوزه سلامت می تواند به فرآیند تشخیص بیماری کمک کند، در حوزه تجارت نیز می تواند به پروسه فروش سرعت بخشد. این فناوری از شاخه های علمی متعددی در حوزه پردازش تصویر و هوش مصنوعی برای تشخیص احساسات انسان استفاده می کند. تکنیک های مختلف پردازش تصویر به منظور شناسایی محل چهره، یافتن نقاط کلیدی و مهم صورت و تشخیص مولفه های مختلف چهره شامل دهان، چشم، ابروها و بینی، استفاده می شود تا در نهایت احساس فرد شناسایی شود. اکثر نرم افزارهای تشخیص احساس، حالات چهره را به هفت دسته کلی تقسیم بندی می کنند: شاد، غمگین، عصبانی، ترسیده، متعجب، تحقیر شده، منزجر.

شرکت شهاب نیز در راستای بومی سازی نرم افزارهای کاربردی حوزه پردازش تصویر، اولین نرم افزار تشخیص لبخند ایرانی را توسعه داده است. این اپلیکیشن در چند فروشگاه بزرگ پایتخت نصب شده و در حال استفاده است. از ویژگی های این نرم افزار می توان به قابلیت کار با انواع دوربین های IP و آنالوگ، نشانگر میزان لبخند بصورت عددی و گرافیکی، نمایش قاب تشخیص دهنده صورت، قاب جدا کننده بخشی از تصویر، شمارشگر فریم و … اشاره کرد.

5- پرشیانگار

پرشیانگار، یک سامانه‌ی OCR قدرتمند است که شما را در بسیاری از موارد از تایپ مجدد مستندات چاپی بی‌نیاز می‌کند. با استفاده از پرشیانگار می‌توانید در کمتر از چند ثانیه اسناد چاپی‌ خود را با دقتی بیش از 95 درصد به متون متناظر تبدیل کنید. کافیست صفحه‌ی مورد نظر را با دقت (درجه تفکیک) ٣٠٠ dpi اسکن کنید و تصویر آن را به پرشیانگار بسپارید. رابط کاربری زیبا و کاربرپسند، استفاده از پرشیانگار را بسیار تسهیل می کند. پرشیانگار، چرخش تصویر را اصلاح می‌کند، نواحی مختلف متنی و تصویری را پیدا می‌کند و نواحی متنی را با دقت و سرعت تایپ می‌کند.

6-  دوربین پلاک خوان شاهد

امروزه یکی از مشکلات ادارات و مجموعه هایی که قصد استفاده از سامانه پلاک خوان را دارند  و یا شرکت ها و فروشگاه هایی که قصد نصب سامانه پلاک خوان برای مشتری خود را دارند، انتخاب دوربین مناسب برای پلاک خوانی است و یا در شرایطی که تعداد دوربین های پردازشی زیاد میشود نیاز به یک سرور گران قیمت می باشد، که شرکت شهاب در راستای حل این مشکل با تکیه بر دانش فنی و بومی دوربین های پلاک خوان شاهد را عرضه کرده است، این دوربین به منظور پلاک خوانی از هسته پلاک خوان هوشمند ساتپا که یکی از محصولات شرکت شهاب می باشد، بهره می برد.

لازم به ذکر است در حال حاضر شرکت شهاب در ساختمان مرکز رشد واقع در پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود مستقر می باشد و علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت  www.shahaab-co.ir   مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن 204 300 32 – 023 تماس بگیرند.

 

 

12345