اخبار و رویدادها: برگزاری سخنرانی علمی فیزیک با حضور دو استاد برجسته در دانشگاه

برگزاری سخنرانی علمی فیزیک با حضور دو استاد برجسته در دانشگاه
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸- ۰۸:۳۴:۴۳

برگزاری سخنرانی علمی فیزیک با حضور دو استاد برجسته در دانشگاه

سخنرانی علمی فیزیک با حضور دكتر ياسمن فرزان و دکتر محمد مهدي شيخ جباري اساتید برجسته این حوزه برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، سخنرانی علمی فیزیک با حضور دكتر ياسمن فرزان و دکتر محمد مهدي شيخ جباري اساتید برجسته این حوزه روز سه شنبه 10 و چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه جاری برگزار گردید.

سخنرانی عمومی دکتر شیخ جباری با موضوع  "كيهان‌شناخت جهان اوليه و مدلهاي تورمي " در روز سه شنبه 10 ارديبهشت ماه 98 از ساعت 16 تا 18 در محل تالار لاله دانشگاه برگزار شد.

در اين سمينار تصوير از جهان موجود در چارچوب مدل استاندارد كيهان شناسي و اینكه اين مدل استاندارد چه كاستي‌هايي دارد و درآينده انتظار چه تحولاتي را در اين تصوير از كيهان داريم بحث شد. 

سخنرانی عمومی دكتر ياسمن فرزان با موضوع ذرات بنیادی و نوترینوها در دانشكده فيزيك از ساعت ۱۲ تا ۱۳ روز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه برگزار شد. در اين سخنراني منابع مختلف توليد نوترينوها مرور گردید و در انتها به سوالات باز در مورد نوترينوها و كاربردهاي بالقوه نوترينوها پرداخته شد.

سخنرانی تخصصی دکتر شیخ جباری در خصوص تازه ترین پیشرفت ها در مورد سیاه چاله ها روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه جاری در محل دانشکده فیزیک برگزار گردید.

در این سخنرانی به مباحث ذیل پرداخته شد: سياه‌چاله‌ها به لحاظ تاريخي ابتدا به عنوان خانواده‌اي بزرگ و نسبتاً عمومي از معادلات رياضي نسبيت عام انيشتين مطرح شدند. تا حدود سه دهه پيش كه اولين شواهد غيرمستقيم رصدي مربوط به سياه‌چاله‌ها پيدا شد، اين جواب‌ها بيشتر به علت خواص نامتعارف و غيرمعمول خود و به لحاظ نظري مورد توجه بودند. آشكارسازي امواج گرانشي در حدود چهار سال اخير امكان مشاهده و رصد مستقيم‌تر سياه‌چاله‌ها و خواص فيزيكي آنها را فراهم آورده است. در اين سمينار به معرفي سياه‌چاله‌ها و مسائل باز مربوط به آنها در حوزه‌هاي نظري و رصدي پرداخته شد. 

دكتر ياسمن فرزان عضو هيئت علمي پژوهشگاه دانش هاي بنيادي (IPM) در زمينه فيزيك انرژي هاي بالا می باشند، کسب جايزه ICTP در سال 2013، کسب جايزه فيزيكدان جوان از اتحاديه بين المللي فيزيك محض و كاربردي در سال 2008، رتبه اول جشنواره خوارزمي در سال 1385 و ...از جمله مهمترين افتخارات ايشان می باشد.

دكتر محمد مهدي شيخ جباري نیز عضو هيئت علمي پژوهشگاه دانش هاي بنيادي (IPM) است، زمينه تخصصي ايشان در حوزه فيزيك انرژي هاي بالا شاخه نظري و كيهانشناسي مي باشد. از جمله مهمترين افتخارات ايشان، محقق برگزيده پژوهش كشور در سال 1382 و 1384، استاد نمونه كشوري در سال 1387، همچنين منتخب ويژه جشنواره چهره­هاي ماندگار 1387 و ... به شمار می رود.

 

800_1

 

 

 

 

12345