اخبار و رویدادها: آشنایی بیشتر با مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه

آشنایی بیشتر با مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷- ۱۴:۰۴:۰۹

آشنایی بیشتر با مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به اهمیت رونق كسب و كارهای نوآورانه و گسترش فعالیت هایی از جنس كارآفرینی، اقدام به ارائه اطلاعاتی جهت شناخت بیشتر مركز رشد این دانشگاه نموده است.

مراكز رشد ابزارهاى مطمئنى براى تبدیل نوآوری ها و دستاوردهاى تحقیقاتى به محصولات و نیز ترغیب كارآفرینى و توسعه تكنولوژیك بویژه در حوزه فناوری هاى پیشرفته هستند. در سرتاسر جهان شركت ها و كسب و كارهای كوچك به علت انعطاف پذیری بالا، مدیریت كارآمد و خطر پذیری كمتر، اجزاء مهم رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال هستند و مراكز رشد به عنوان مهترین وسایل جهت حمایت از ایده ها و تبدیل آن به صنایع كوچك به حساب می آیند. هم اكنون بیش از 3000 مركز رشد در دنیا وجود دارد كه عمدتا در كشورهای پیشرفته استقرار دارند.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به اهمیت رونق كسب و كارهای نوآورانه و گسترش فعالیت هایی از جنس كارآفرینی ضمن گفت و گو با رئیس و كارشناسان مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه اقدام به ارائه اطلاعاتی جهت شناخت بیشتر این مجموعه نموده است.

مركز رشد به چه مراكزی گفته می شود؟

مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود، مركزی است كه جهت حمایت از تجاری سازی طرح های مبتنی بر نوآوری, نیازمحور و محصولات پژوهشی ایجاد شده است. این مركز عمدتا در كنار یك مركز تحقیقاتی یا دانشگاهی ایجاد می شود و خدمات و پشتیبانی های لازم (اعم از فنی و غیر فنی) را برای تبدیل یك محصول یا ایده اولیه به محصول قابل عرضه به بازار فراهم می كند.

مختصری از تاریخچه مركز رشد و فناوری های نوین دانشگاه

مركز رشد فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود با حمایت و مشاركت وزارت نفت (شركت ملی نفت ایران) و تلاش دانشگاهیان احداث و در بهمن ماه ۱۳۹۳ همزمان با طلیعه ی سی و هفتمین فجر آزادی مورد بهره برداری قرار گرفت.

برخى حمایت‌هاى معطوف به توسعه، رشد و ارتقاى واحدهاى فناورى

تأمین فضاى كارى انعطاف پذیر با امكانات اولیه مناسب كسب و كار، ارایه خدمات آموزشى و مشاوره اى عمومى و تخصصى، كمك به دریافت تسهیلات مالى و اعتبارى، برقرارى ارتباط با مراكز دانشگاهى، پژوهشى، مراكز رشد و پاركهاى علم و فناورى، تلاش براى فراهم آوردن حمایتهاى قانونى در روند تسریع رشد واحدهاى فناور، تسهیل هم افزایى شبكه اى و افزایش توان رقابت، كمك به تجارى‌سازى محصولات واحدهاى فناور و ارایه خدمات بازاریابى، تسهیل روند تبدیل شركت مستقر در مركز رشد به شركت های دانش بنیان و حمایت جهت شركت در نمایشگاه ها و معرفی محصولات به عنوان برخى حمایت‌هاى معطوف به توسعه، رشد و ارتقاى واحدهاى فناورى این مركز می باشد.

شرایط اولیه پذیرش در مركز رشد

داشتن گروه كارى متناسب با ایده محوری، داشتن ایده محورى مبتنی بر نیاز بازار، نوآورى فناورانه و داشتن طرح كسب و كار براى ایده محورى از جمله شرایط اولیه پذیرش در این مركز می باشد، چراكه مجموعه دانشگاه معتقد است گروه كاری هماهنگ و متناسب هر ایده ای را به سرانجام می رساند و  ایده محورى سبب می شود محصولى كه واحد مستقر در مركز رشد در طى مدت خاص توسعه داده، به محصول نهایی قابل عرضه تبدیل شود، همچنین تحقق ایده محورى مستلزم نوآورى در حوزه فناورى است و علاوه بر تشریح ابعاد و ارزش علمى-فنى ایده محورى، اقتصادى بودن سرمایه گذارى بر روى آن را توجیه مى كند.

شایان ذكر است هم اكنون شركتهای نانو شرق ابزار توس (نانو شات)، شناسایی هوشمند الگوهای بصری (شهاب)، سامانه حافظ راه(سحر)، دانش صنعت شاهوار، آزمایشگاه تخصصی انرژی (سولار كار)، نو فناوران میناب طوس، سامانه های دینامیكی پایستار، آب پژوهان راهوار كویر، نوفناوران ستاره برتر آسیا (سوبا)، نوآور فن آموز فن آوری هوشمند، علم گستران صنعت آرتا، دانش بنیان دانش پویان ساتیا، فرآور كانیاب گیسوم، نو آوران الكترونیك آذر سامه، توسعه و تفكر حامین و پرتو تجهیز بعثت در مركز رشد و فناوری های نوین واقع در پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه مستقر هستند.

photo_۲۰۱۹-۰۳-۱۶_۱۴-۰۱-۲۱

 

12345