اخبار و رویدادها: دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك

دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶- ۱۴:۵۴:۳۱

دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك

محمد مهدی طاهرنژاد دانشجوی دكتری مهندسی معدن دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود دفاع نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، محمد مهدی طاهرنژاد دانشجوی دكتری مهندسی معدن این دانشگاه نیز در روز پنجشنبه 12 بهمن ماه از رساله خود تحت عنوان " برنامه ریزی تولید معادن روباز در شرایط عدم قطعیت عیار و قیمت " به راهنمایی دكتر رضا خالوكاكائی و دكتر محمد عطائی، اساتید و اعضای هیات علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه صنعتی شاهرود دفاع نمود.

photo_۲۰۱۸-۰۲-۰۱_۱۸-۵۲-۱۷

رساله ایشان بر اساس نظر داوران دكتر سید رحمان ترابی و دكترحسین میرزائی نصیرآباد به ترتیب از دانشكده فنی دانشگاه تربیت مدرس تهران و دانشكده مهندسی معدن دانشگاه سهند تبریز و دكتر فرهنگ سرشكی از دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك این دانشگاه به كسب درجه بسیار خوب نائل گردید.

در این رساله رویكرد جدیدی برای برنامه ریزی تولید معادن در شرایط عدم قطعیت عیار و قیمت، بر اساس تئوری تصمیم‌گیری مبتنی بر شكاف اطلاعاتی كه یكی از روش‌های توانمند در توصیف عدم قطعیت می باشد ارائه شده است. این تئوری  بر این موضوع تاكید دارد كه تصمیمات تحت شرایط سخت عدم قطعیت، نباید به اطلاعات اضافی نسبت به اطلاعات قابل دسترس برای تصمیم گیرنده نیاز داشته باشد. در واقع این روش به برنامه‌ریزان كمك می‌كند كه بتوانند با اطلاعات كم تصمیم ‌های مناسبی بگیرند. در رویكرد ارائه شده در این رساله، بر اساس تئوری تصمیم‌گیری مبتنی بر شكاف اطلاعاتی برای هر یك از پارامترهای غیر قطعی عیار و قیمت، یك شعاع عدم قطعیت تعریف شده و با هدف تامین حداقل الزامات فنی و اقتصادی پروژه از جمله تامین ارزش خالص فعلی مورد نظر سرمایه گذاران پروژه، حداكثر شعاع عدم قطعیت ‌های مذكور شناسایی و بر اساس آن برنامه‌ریزی تولید انجام می‌شود.

بررسی های انجام شده نشان داد كه در شرایط نامساعد اقتصادی و نزولی بودن قیمت‌ها، رویكرد پیشنهادی نتایج نزدیك‌تر به واقعیت را تولید خواهد كرد و لذا برنامه‌ریزی انجام شده در شرایط عدم قطعیت، از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود. نتایج نشان می‌دهد رویكرد ارائه شده می‌تواند نتایج قابل قبول با درجه اطمینان بالاتری را نسبت به روش‌های قطعی ایجاد كند.

لازم به ذكر است چاپ یك مقاله ISI، دو مقاله علمی- پژوهشی و دو مقاله كنفرانسی معتبر از جمله دستاورد های پژوهش فوق می باشد.

12345