اخبار و رویدادها: درخشش دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود در چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی

درخشش دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود در چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶- ۱۴:۳۳:۰۶

درخشش دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود در چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی

تیم دانشجویی دانشکده مهندسی شیمی و مواد در مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شاهرود با حمایت پژوهشکده دانشجویی این دانشگاه در چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی موفق به کسب مقام دوم کشور شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، تيم دانشجويي دانشكده مهندسي شيمي و مواد این دانشگاه در روزهاي ۲۹ و ۳۰ شهریورماه ۹۶ با حضور در چهاردهمین دوره مسابقات سراسری عملیات حرارتی به ميزباني دانشكده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان، تنها تیمی بود که در تمامي بخش ها، آهنی، غیرآهنی و ویژه شرکت نمود و در بخش ویژه موفق به كسب مقام دوم گرديد. 

مجید کابوسی، امیرحسین درستی، حسین ترنجی پور و پریناز سلطانی دانشجويان كارشناسي مهندسي مواد - متالورژی صنعتی دانشگاه عضو اين تيم دانشجويي، تحت سرپرستي و مشاوره دكتر مصطفی حاجیان حیدری و حمايت پژوهشكده دانشجويي از چند ماه قبل آمادگي لازم جهت شركت در اين دوره از مسابقات را كسب نمودند.

مسابقات سراسری عملیات حرارتی، یکی از مسابقاتی است که هرساله با حضور دانشجویان رشته‌ی مهندسی مواد و متالورژی کل کشور، در یکی از دانشگاه‌ها زیر نظر سازمان علمی ‌دانشجویی مهندسی مواد برگزار می گردد، عملیات حرارتی شامل اعمال سيكل هاي حرارتی گرم و سرد كردن است كه منجر به بهبود خواص مكانيكی، فیزیکی و شیمیایی قطعه‌ی نهايي مي‌شود، همچنین مي‌توان با انجام عمليات حرارتي، سختي، استحكام، مقاومت به سايش، مقاوت به ضربه و ديگر خواص يک قطعه را به شكل كاملاً محسوسي بهبود داد، لذا انجام عمليات حرارتي به منظور بهبود خواص قطعات، از بروز بسياري از مشكلات جلوگيری کرده و صرفه‌ی اقتصادی مطلوبي را براي شركت‌ها به همراه دارد.

این دوره از مسابقات در سه بخش آهنی با هدف ارتقاي خواص مكانيكي آلياژ (4140) 42CrMoS4، بخش غیرآهنی با هدف ارتقاي خواص سوپرالاستيسيته آلياژ NITI، بخش ویژه با هدف ارتقاي خواص مكانيكي سوپرآلياژ GTD_111 برگزار شد.

شايان ذكر است تيم هاي دانشجويي از اكثر دانشگاه‌هاي بزرگ كشور نظير دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر)، تهران، شيراز، صنعتی اصفهان، علم و صنعت و غيره در بخش های مختلف با تركيبي از دانشجويان دکتری و کارشناسی ارشد در اين دوره از مسابقات حضور فعال داشته‌اند.

12345