اخبار و رویدادها: در زمستان یورت چه گذشت؟

در زمستان یورت چه گذشت؟
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶- ۱۲:۵۲:۲۲



همزمان با روز معدن و حادثه معدن زغالسنگ زمستان یورت مراسم یادبودی برای جانباختگان این حادثه در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، مراسم یادبودی روز دوشنبه 1 خرداد ماه جاری همزمان با روز معدن و حادثه معدن زغالسنگ زمستان یورت در محل دانشكده معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار گردید.

در این مراسم دكتر عرب امیری رئیس دانشكده معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه ضمن عرض تسلیت، وقوع این حادثه ناگوار را برای جامعه معدنی یك هشدار به منظور اجرای اصول ایمنی در معادن بخصوص در بخش معادن زیرزمینی عنوان كرد. دكتر عرب امیری هدف از برگزاری این مراسم را بررسی عوامل وقوع انفجار در معدن زمستان یورت و نیز آینده نگری به منظور مدیریت بحران در وقوع حوادث مشابه در معادن كشور مطرح نمود.

وی به لزوم انجام اصول ایمنی مطابق آئین نامه های موجود سازمان نظام مهندسی معدن تاكید كردو گفت: امید است با برگزاری این مراسم علاوه بر گرامی داشت یاد و خاطره عزیزان از دست رفته، ضرورت اجرای اصول ایمنی برای مهندسان و فعلان معدنی روشن و شاهد كاهش وقوع این نوع حوادث در معادن كشور باشیم.

در ادامه این مراسم یادبود دو تن از دانشجویان دانشكده معدن، نفت و ژئوفیزیك مهدی اونق و عبیدالله محمدی كه در این معدن مشغول به كار هستند به توصیف معدن زمستان یورت از لحاظ زمین شناسی و اصول ایمنی واستخراج زغالسنگ و سپس شرح روز     واقعه پرداختند. از جمله درخواست­های این دو دانشجو به كارگیری اصول ایمنی و بهداشت بهینه و به روز، وجود تجهیزات ایمنی در معادن و نیز حضور نیروی كمك­های اولیه آموزش دیده هلال احمر به صورت تخصصی برای معادن زغالسنگ به عنوان كاهش میزان خسارات، صرفه جویی در زمان مدیریت بحران و كاهش تلفات جانی در حوادث مشابه بود.

مهندس كرامت قنبری مسئول بخش HSC و ایمنی و بهداشت البرز شرقی و همچنین عضو تیم نجات حادثه دیدگان در معدن زمستان یورت نیز با توجه به حضورشان در ساعات اولیه و شواهد و قرائین محل حادثه به چرایی و علل وقوع حادثه پرداخت.

در پایان دكتر فرهنگ سرشكی استاد درس تهویه و ایمنی این دانشكده با توجه به ایده ها و شواهد موجود، تحلیل علمی كانلی از مكانیزم آغاز و پایان حادثه ارائه نمود.

12345