اخبار و رویدادها: انتخاب کتاب عضو هیات علمی دانشگاه شاهرود به عنوان کتاب برگزیده سال کشور

انتخاب کتاب عضو هیات علمی دانشگاه شاهرود به عنوان کتاب برگزیده سال کشور
یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴- ۱۶:۲۱:۱۵

انتخاب کتاب عضو هیات علمی دانشگاه شاهرود به عنوان کتاب برگزیده سال کشور

کتاب " پتروگرافی و پتروژنز سنگ های دگرگونی " جلد اول: مبانی پتروگرافی و روش­های مطالعه" تألیف دکتر حبیب الله قاسمی استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه شاهرود، در نوزدهمین همایش سالانه انجمن زمین شناسی ایران به عنوان کتاب سال 94 زمین شناسی ایران برگزیده شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود، دکتر حبیب الله قاسمی مؤلف کتاب در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی گفت: انجمن زمین‌شناسی ایران طبق روال  هر ساله، در نوزدهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران که 26 و 27 آذرماه در دانشگاه پیام نور مرکز تهران برگزار گردید، به منظور قدردانی از مؤلفان و مترجمان، کتاب‌های چاپ اول که  طی یک سال گذشته وارد بازار نشر شده اند را توسط هیأت داوران بررسی و از پدیدآورندگان کتاب‌هایی که براساس رأی هیأت داوران بالاترین امتیاز را آورده بودند، تقدیر کرد.

وی تصریح کرد: کتاب "پتروگرافی و پتروژنز سنگ های دگرگونی"  از بین 14 عنوان کتاب که در بخش تالیف به دبیرخانه نوزدهمین همایش انجمن زمین شناسی ارسال شده بوده، پس از ارزیابی توسط هیات داوران، به عنوان کتاب برگزیده سال 94 زمین شناسی ایران معرفی شد.

دکتر قاسمی اظهار داشت: این کتاب حاصل 20 سال کار تدریس و تحقیق اینجانب در دانشگاه شاهرود بوده که به همت انتشارات دانشگاه شاهرود در 562 صفحه و 9 فصل به چاپ رسیده است.

مولف کتاب" پتروگرافی و پتروژنز سنگ های دگرگونی" افزود: در این کتاب از جدیدترین منابع علمی روز دنیا (تا سال 2014) و آخرین پژوهش های زمین شناسی بر روی سنگ های دگرگونی ایران استفاده شده است.

وی با بیان اینکه فصل ممتازی در جلد اول این کتاب وجود دارد که در هیچ کتاب دگرگونی در ایران و جهان یافت نمی شود، تصریح کرد: این فصل با عنوان روش های مطالعه سنگ های دگرگونی است که به دانشجویان و پژوهشگران زمین شناسی آموزش می دهد که چگونه این سنگ ها را مطالعه کنند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه شاهرود افزود: آموزش گام به گام مراحل مطالعه و پردازش داده­ها و استفاده از نتایج مطالعات صحرایی و آزمایشگاهی جهت تفسیر و ارائه مدل تشکیل سنگ های دگرگونی، از دیگر ویژگی های کتاب" پتروگرافی و پتروژنز سنگ های دگرگونی" است.

دکتر قاسمی در رابطه با هدف خود از تالیف این کتاب اظهار داشت: ایران در بین زمین شناسان جهان به بهشت زمین شناسی معروف است و تقریبا انواع سنگ ها و پدیده های زمین شناسی به طور آشکار در معرض دید و دسترس زمین شناسان قرار دارد به طوری که از قدیمی ترین سنگ های زمان پرکامبرین (متعلق به بیش از 550 میلیون سال قبل)  تا زمان حاضر در ایران دیده می شوند.

مولف کتاب" پتروگرافی و پتروژنز سنگ های دگرگونی" اضافه کرد: همچنین به دلیل قرار گرفتن قدیمی ترین تا جدیدترین نمونه های سنگی ایران و انواع پدیده های زمین شناسی در اطراف شاهرود، این منطقه نیز به بهشت زمین شناسی ایران معروف است.

وی ادامه داد:خوشبختانه تمام انواع سنگ های آذرین و دگرگونی متعلق به دوره های زمین شناسی مختلف در اطراف شاهرود دیده می شوند و توسط اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی زمین شناسی دانشکده علوم زمین دانشگاه شاهرود، مورد مطالعه قرار گرفته و در این کتاب نیز از نتایج تحقیقات آنان به خوبی استفاده شده است.

دکتر قاسمی در پایان با بیان این که جلد دوم کتاب نیز در بیش از 700 صفحه و 10 فصل در دست انتشار است، ابراز امیدواری کرد که این جلد نیز ان شاء الله در سال آینده به عنوان کتاب سال 95 برگزیده شود.

مبانی پترولوژی دگرگونی (1372). انتشارات جهاد دانشگاهی، مبانی بافت ها و ریزساخت های سنگ های دگرگونی (1378). انتشارات دانشگاه شاهرود، اصول زمین شناسی ایزوتوپی (1385 و 1393). انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود، پترولوژی سنگ های رسوبی (بهار 1389) انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود.پترولوژی سنگ های آذرین (پاییز 1389) انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود و پترولوژی سنگ های دگرگونی (زمستان 1389) انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود از جمله کتاب هایی است که توسط دکتر حبیب الله قاسمی ترجمه و به چاپ رسیده است.

12345