اخبار و رویدادها: کافه فیزیک دردانشگاه شاهرودباموضوع«نوبل 2015 و موضوع نوسان نوترینو»

کافه فیزیک دردانشگاه شاهرودباموضوع«نوبل 2015 و موضوع نوسان نوترینو»
یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴- ۱۰:۰۵:۰۷



مسئول انجمن علمی فیزیک دانشکده فیزیک دانشگاه شاهرود از برگزاری سلسله جلسات کافه فیزیک در این دانشکده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود، دکتر مهدی انصاری راد افزود: اولین جلسه از سلسله جلسات کافه فیزیک با موضوع "نوبل 2015 و موضوع نوسان نوترینو" دوشنبه نهم آذرماه سال جاری در دانشکده فیزیک این دانشگاه با حضور دکتر کاظم بی تقصیر فدافن به عنوان سخنران جلسه برگزار شد.

وی تصریح کرد: کافه فیزیک دانشگاه را می توان یک فضای صمیمی برای بحث و تبادل نظرهای فرا آکادمیک درباره موضوع فیزیک دانست.

دکتر انصاری راد با بیان اینکه کافه فیزیک حلقه ارتباطی موثری میان دانشکده فیزیک و دانشجویان سایر رشته ها است اظهار داشت: این فضا می تواند الگوهای بینارشته ای و موضوعات کلیدی در حوزه دانش فیزیک را به شکل مخاطب پسند و موثری به جامعه هدف برساند.

مشاور انجمن علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شاهرود، ایجاد جامعه دانشجویی را از اهداف اصلی کافه فیزیک نام برد و اظهار داشت: پتانسیل ها و ایده های متفاوت و مهمی در دانشگاه شاهرود وجود دارند اما تعداد بسیار کمی از  این ایده ها و دانشکده ها با یکدیگر در ارتباط هستند و به نوعی می شود گفت که تمامی آنها به شکل جزیره ای بوده و هیچ کدام ساختار منسجمی پیدا نمی کنند.

وی تصریح کرد: دانشکده فیزیک دانشگاه شاهرود به عنوان بنیان گذار کافه فیزیک دانشگاه شاهرود قصد دارد تا این فضا را سازماندهی کرده و ساختار منسجمی به این جامعه دهد.

دکتر انصاری راد با بیان اینکه نوترینو (neutrino) یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی بوده و به ندرت وارد برهمکنش می‌شود بیان کرد: نوترینو به معنی "کوچک خنثی" معمولاً با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کند، از نظر الکتریکی خنثی بوده و قادر است از درون مواد تقریباً بدون هیچ برهمکنشی عبور کند.

مشاور انجمن علمی دانشکده فیزیک اضافه کرد: نوترینوها دارای جرم بسیار کوچک، اما غیر صفر بوده، با حرف یونانی (نو) نمایش داده می‌شود و از آنجایی که نوترینوها بار الکتریکی ندارند، تحت تأثیر نیروهای الکترومغناطیس قرار نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: نوترینوها تنها تحت تأثیر نیروی هسته‌ای ضعیف که در مقایسه دارای بُرد بسیار کوتاه‌تری از نیروی الکترومغناطیس است، قرار می‌گیرند؛ لذا قادر هستند مسافت‌های بسیار طولانی را درون مواد بدون برهمکنش طی کنند.

دکتر انصاری راد گفت: نوترینوها در ضمن واپاشی بتا، در واکنش‌های هسته‌ای مانند آنچه در خورشید و یا راکتورهای اتمی رخ می‌دهند و هچنین در اثر برخورد پرتوهای کیهانی با اتم‌ها ایجاد می شوند.

مشاور انجمن علمی دانشکده فیزیک با  بیان اینکه سه نوع یا «طعم» نوترینو وجود دارد افزود: الکترون نوترینو، میون نوترینو و تاو نوترینو از این جمله بوده و هر یک از آن‌ها پادذره مربوط به خود به‌نام پادنوترینو دارند.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر نوترینوهایی که از زمین عبور می‌کنند، از خورشید صادر شده و در هر ثانیه از هر سانتی‌متر مربع زمین، در حدود ۶۵ میلیارد (۱۰۱۰×۶٫۵) نوترینوی خورشیدی عبور می‌کند.

 

12345