اخبار و رویدادها: سخنان معاون پژوهشی وزارت علوم و دکتر جلالی در شورای دانشگاه شاهرود

سخنان معاون پژوهشی وزارت علوم و دکتر جلالی در شورای دانشگاه شاهرود
یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳- ۱۴:۳۵:۲۹



سخنان معاون پژوهشی وزارت علوم و دکتر کاظم جلالی نماینده مردم شریف شهرستانهای شاهرود و میامی در شورای دانشگاه شاهرود

رتبه بندی دانشگاه ها به میزان ارتباطات خارجی بستگی دارد

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:  میزان ارتباطات خارجی، مقالات خارجی و هیات علمی خارجی که تدریس می کنند شاخص دانشگاه را بالا می برد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود، دکتر وحید احمدی در هشتمین شورای دانشگاه شاهرود با بیان اینکه رتبه بندی دانشگاه ها به میزان ارتباطات خارجی و مقالات منتشر شده با مشارکت طرف خارجی بستگی دارد افزود: با وجود بالا بودن مقاله های  دانشگاه های ایران نسبت به دانشگاه های مالزی، ولی  به دلیل کم رنگ بودن ارتباطات خارجی نسبت به آنها در رتبه بندی پایین تری قرار دارییم.

وی بین المللی کردن مجلات و حمایت از آنها را جزء موارد مهمی ذکر کرد که وزارتخانه دنبال می کند  و تصریح کرد: وقتی بین المللی شویم خود به خود استانداردها بالا  رفته و فرصت های مطالعاتی خوبی ایجاد می شود.

دکتر احمدی با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب قرار داریم اظهار داشت:  خوشحالیم که در دانشگاه شاهرود مجموعه ای از کارهای بزرگ صورت گرفته است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در مقطعی از تاریخ قرار گرفته ایم و  تحولاتی در داخل و بیرون صورت گرفته و ما نیازمند ایجاد نگرش نوین در علم   هستیم.

وی تصریح کرد: کشور ما دارای زمینه ها و ظرفیت های مناسبت منطقه ای و نیروی انسانی است و قطعا سیاست های علم، بهره بردن و استفاده بهینه از این ظرفیت ها است.

دکتر احمدی با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش ها این است که دانشگاه نتوانسته رسالت واقعی خود را انجام دهد اظهار داشت: یکی از تلاطم ها بحث توسعه کمی نظام آموزش عالی است که با این خروجی دانشجو از دانشگاه ها، باید فکر چاره در بحث اشتغال باشیم. معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خوشبختانه تاکنون  به کمیت دانشگاه ها زیاد پرداخته شده و ظرفیت های فراوانی ایجاد و دانشجویان زیادی وارد جامعه شدند.

وی در پایان  یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم را  ارتقاء کیفیت دانشگاه ها  با  تاکید بر مرجعیت علمی  در منطقه به عنوان مجموعه علمی کشور دانست و خاطر نشان کرد: همه ما  رسالت بزرگی داریم و باید  به این مسئله نگرش جدیدی داشته باشیم.

محدود کردن دانشگاه ها در محدوده مدیریت استانی درست نیست.

نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: دانشگاه ها پدیده ملی هستند محدود کردن آنها در محدوده مدیریت استانی درست نیست.

دکتر کاظم جلالی با بیان اینکه بین دانشگاه و جامعه ارتباط تنگاتنگی ایجاد شود اظهار داشت: دانشگاه ها باید در کل کشور رشد پیدا کرده و جهت گیری ها درست باشد.

وی هزینه در دانشگاه ها و مراکز علمی را سرمایه گذاری دانست و تصریح کرد: خوشبختانه آموزش در کشور از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است.

جلالی همچنین با تاکید بر اهمیت کار پژوهشی در کشور گفت: هر کار آموزشی خروجی اش اگر پژوهشی نباشد ثمر ندارد یا شاید ثمره آن طولانی مدت نشود.


فایل صوتی

12345